Tih vdih

Maribor center / SNG Maribor, Stara dvorana (Slovenska ulica 27, Maribor)

Leto dni po očetovi nepričakovani smrti se odtujena družina zbere, da bi najmlajši hčerki, ki jo vsi kličejo »tamala« in ki odhaja študirat v Ljubljano, dala čim več nasvetov in obilo ljubezni. Avtor: Nejc GazvodaRežija: Nejc Gazvoda Tamala ima sestro Petro in brata Marjana, ki sta od nje starejša več kot 10 let, ter mamo, ki je ne razume. Vse štiri je prizadela nedavna izguba očeta in nanje vplivala bolj, kot so si to pripravljeni priznati. Petra, ki s fantom Janezom živi v Ljubljani, kljub ljubečemu razmerju, polnem duhovitosti, preživlja žalostno, še nerazkrito zgodbo, 34-letni Marjan pa še vedno živi doma in je tudi zaradi nekdanje partnerice Maje, matere njegovega otroka, le senca tega, kar je bil nekoč. In Maja ravno na ta dan prihaja na obisk. A Tamala vidi preko dogajanja »tukaj in zdaj«. Ta večer je njena zgodba, ki jo pripoveduje iz časa, ko ljudje okoli nje niso več tisto, kar so bili, nekaterih morda celo ni več. V enem dejanju in v realnem času se pred nami počasi in nežno razpre zgodba družine, katere male tragedije so tragedije vseh nas. Tih vdih je drama o slovenski družini, ki noče obsojati tistega, kar smo, ampak zgolj opazovati tisto najbolj človeško v nas. Več informacij na spletni strani: https://www.mgl.si/sl/predstave/tih-vdih

Rigoletto

Maribor center / SNG Maribor, Velika dvorana (Slovenska ulica 27, Maribor)

Opera v treh dejanjih. Avtor: Giuseppe VerdiRežija: Pier Francesco Maestrini Glasba Giuseppe VerdiLibreto Francesco Maria Piave, po drami Victorja Hugoja Le roi s'amusePraizvedba opere 11. marec 1851, Teatro La Fenice, Benetke Premiera 13. maj 2022, Velika dvorana Verdijevo opero Rigoletto velja še danes, po velikem časovnem razkoraku od njenega časa nastanka, razumeti kot revolucionarno mojstrovino opernega skladatelja, ki si je z naslednjima dvema operama Trubadur in La traviata dokončno utrdil mednarodni ugled najpomembnejšega predstavnika italijanske opere. Da je Verdi z Rigolettom storil pomenljiv in pomemben korak naprej v smeri intenzivnejše glasbene drame, se kaže v lastni skladateljevi percepciji, saj je Verdi še vrsto let po praizvedbi 11. marca 1851 v beneškem gledališču La Fenice opero Rigoletto pojmoval kot svoje najboljše delo. V Rigolettu je Verdi namreč opustil iskanje pompoznejših zvočnih učinkov in se odločil za bolj subtilno in rafinirano orkestracijo. Glasbeni tok, ki v prejšnjih Verdijevih delih še kaže ostro razmejitev vokala in inštrumentalne spremljave, je tukaj zlit v koherentno celoto, pri čemer orkester prevzema aktivno vlogo pri oblikovanju dramaturgije opernega dogajanja. Partitura kar sama od sebe ponuja številne ikonične glasbene "točke", med katerimi gotovo izstopajo Gildina arija Caro nome, Vojvodova kancona La donna è mobile in kvartet Un dì, se ben rammentomi – Bella figlia dell'amore, medtem ko se tudi libreto v verzih Francesca Marie Piaveja kaže kot psihološko poglobljeno "branje" opernih oseb, ki jih v osnovi povezuje nepomirljiv trikotnik med razuzdanim Vojvodo Mantovanskim, grbastim dvornim norcem Rigolettom in njegovo hčerko Gildo, ki podleže ljubezenskim čarom nestanovitnega Vojvoda. Prekletstvo, ki ga nad Vojvodom in Rigolettom izreče grof Monterone, in na sploh "metafizika zla", ki jo je Verdi leta 1839 občutil na lastni koži po tragični izgubi svoje prve žene Margherite Barezzi ter dveh otrok Virginie in Icilia, se tako izkaže kot osrednji instrument tragičnosti opere. Omenjeno prekletstvo, ki ga nad Vojvodo in Rigolettom izreče grof Monterone, se tako kot idée fixe vpenja v samo hrbtenico odrskega dogajanja, kot je zapisal sam Verdi v svojem pismu libretistu Piaveju: "Prekletstvo, ki predstavlja osnovno temo, ima tudi moralni pomen. Nesrečni oče, ki se pritožuje nad izgubljeno častjo svoje hčere, prekolne norca (Rigoletta, op. a.), ki se posmehuje iz njega, in njegova kletev se uresniči s posebno silovitostjo …" Z vidika glasbene reprezentacije omenjenega prekletstva se Verdi poslužuje reminiscenčnega motiva v obliki ponavljajočega se akorda, ki se v izvedbi trobente in pozavne pojavi že v prvih taktih opere, nato pa še večkrat in poslednjič v trenutku, ko Rigoletto z grozo najde svojo mrtvo hčerko Gildo. V tematskem smislu bi lahko rekli, da se v operi vzpostavlja konkurenčni dinamizem med različnimi tipi ljubezni (ali erosa) – Vojvodovo erotomanijo, Gildino altruistično "romantično" ljubeznijo in Rigolettovim očetovskim zaščitniškim erosom do hčerke. Prav ta dinamizem naposled splete nerešljiv gordijski vozel, kot se zrcali v zaporedju nesrečnih dogodkov, ki vodijo v tragičnost – vse do Gildinega žrtvovanja, da bi rešila življenje moškega, ki ga ljubi, pred maščevalno roko svojega očeta. Da je Verdi z Rigolettom odprl povsem novo poglavje lastnega kompozicijskega dispozitiva, se kaže predvsem v dejstvu, da si opere ni zamislil kot dotlej ustaljenega številčnega zaporedja glasbenih točk (po načelu oštevilčene opere), temveč kot enovito in pregnantno glasbeno-dramatično strukturo, kar dokazujejo tudi številne ritmične prvine. Tako ni naključje, da Gildino arijo Caro nome, ki izpoveduje njeno ljubezen do lažnega študenta (zamaskiranega Vojvodo), spremlja isto ritmično gibanje kot Rigolettovo tožbo Larà, larà, s katero skuša dvorni norec prikriti svoj obup pred dvorjani, medtem ko išče sledi o ugrabljeni hčerki. Verdi je imel tako povsem prav, ko je v Rigolettu videl novo raven glasbenega gledališča, saj se nas ta še danes dotakne z melodično lepoto ter z globoko glasbeno-psihološko ekspresivnostjo.   

29€

4. koncert Simfoničnega cikla

Velika dvorana

4. koncert Simfoničnega cikla Dirigent: Simon Robinson 4. KONCERT 23. junij 2022, Velika dvorana Simfonični orkester SNG Maribor Zbor Opere SNG Maribor Dirigent Simon Robinson Solistka Dorotea Senica, flavta Program: Ralph Vaughan Williams: Fantazija na temo Thomasa Tallisa Jacques Ibert: Koncert za flavto in orkester Maksimiljan Feguš: Simfonija Gabriel Fauré: Pavana za zbor in orkester, op. 50 Zasedba Dirigent: Simon ... Read more

Koncert cikla Carpe artem – Nove poti

Kazinska dvorana

Koncert cikla Carpe artem - Nove poti 16. junij 2022 ob 19.30, Kazinska dvorana SNG Maribor Kaija Saariaho: Terrestre za flavto, violino, violončelo, harfo in tolkalai Matthew Kennedy: Six Encounters of Mistrust and Coffee Luciano Berio: Folk Songs za glas, flavto, klarinet, harfo, violo, violončelo in tolkala Igor Stravinsky: Tri pesmi Williama Shakespeara za flavto, ... Read more

Operna noč

Maribor center / Mestni park

Veličastni zaključek operne sezone v Mariboru. Simfonični orkester SNG MariborZbor Opere SNG MariborDirigent: Simon Krečič Operna noč je že več kot pol desetletja tradicionalni koncert Simfoničnega orkestra Slovenskega narodnega gledališča Maribor, na katerem pod taktirko umetniškega direktorja Simona Krečiča nastopajo priznani solisti mariborske operne hiše in operni zbor. Program koncerta sestavljajo najlepše melodije iz zakladnice operne umetnosti, koncert si vedno ogleda večtisočglava množica umetnosti željnih obiskovalcev vseh generacij. 

Gala operni večer na Gaju nad Mariborom

Okolica / Gaj nad Mariborom

Simfonični orkester SNG Maribor Zbor Opere SNG MariborDirigent Simon KrečičZborovodkinja: Zsuzsa Budavari NovakSolistke in solista Sabina Cvilak, Rebeka Lokar, Petya Ivanova, Andreja Zakonjšek Krt, Valentina Čuden, Irena Petkova, Martin Sušnik, Tim Ribič, Jaki Jurgec Program Prireditev je brezplačna. Organizirana bo posebna linija avtobusnega prevoza iz Kamnice (ob 17.45) in Bresternice (on 17.45 in 18.30)Cena povratne karte je 2 €. V primeru slabega vremena prireditev odpade.

P. Shaffer: Amadeus

Maribor center / Slovensko narodno gledališče Maribor (Center, Slovenska ulica 27, 2000 Maribor)

Glasbena psevdobiografska komična drama o enem najslavnejših skladateljev vseh časov. Drama je napisana v stilu retrospektivne dramaturgije in kot taka omogoča širokopotezno epsko režijo ter mnogo priložnosti za izvrstne igralske stvaritve. Amadeus je bil krstno izveden leta 1979, svetovno slavo pa je drama dosegla po zaslugi istoimenskega Formanovega filma iz leta 1984. Amadeus temelji na izmišljeni pripovedi (mitu) o življenju in medsebojnem rivalstvu skladateljev Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756–1791) in Antonia Salierija (1750–1825). Shaffer je dobil navdih zanj v kratki igri Aleksandra Puškina Mozart in Salieri iz leta 1830, ki jo je leta 1897 uporabil skladatelj Nikolaj Rimski Korsakov kot libreto za istoimensko opero. Dokumentarna zgodovinska dejstva kažejo seveda drugačno naravo odnosa med skladateljema, toda zgodba oziroma govorice o »sumljivih« okoliščinah Mozartove smrti (bil naj bi zastrupljen), predvsem pa o Mozartovi božanski glasbeni nadarjenosti so v času romantike, ki je oboževala pojem genija, postale mit (danes bi rekli teorija zarote) in kot takšne idealno gradivo za Shafferjevo dramsko obdelavo. V dramo nas uvede pripovedovalec, utrujeni starec Salieri, in nas potem ves čas prek svojih spominov na Mozarta vodi skoznjo. Salieri je v svojem nagovarjanju občinstva pretresljivo iskren, s čimer avtor razkriva njegovo osebno stisko, pravzaprav tragičnost. Odnos do Mozarta tako ni enostranski (Mozart ni prikazan samo kot njegova žrtev). Paralelno poteka samostojna zgodba težavnega vsakdanjega življenja Mozarta in njegove žene Konstance.    Več informacij lahko najdete na: https://www.sng-mb.si/event/amadeus/  

Tosca

Maribor center / SNG Maribor, Dvorana Ondine Otta Klasinc

Ena najbolj priljubljenih in največkrat izvajanih del na svetovnem opernem repertoarju. Avtor: Giacomo Puccini Opera Tosca, ki je bila premierno uprizorjena v okviru Puccinijeve trilogije 9. novembra 2019 je po mnenju mnogih najbolj dramatičnih od vseh oper v režiji Marina Blaževića, kjer si skozi tri dejanja občinstvo ogleda tri različne Tosce ali tri različne načine njene možne uprizoritve: od opernega historicizma, katerega vizualnost temelji na lepoti gledališkega slikarstva in "verodostojnih" kostumov, do "aktualizacije" operne zgodbe, kjer je operno reducirana na zgolj nujno potrebno: glasbo, dramo, glas, igro, osebnost izvajalca in intenzivnost izkušnje. Ta "Tosca" je bila po izboru uredništva specializirane italijanske spletne revije Operaclick.com uvrščena med najboljše glasbene dogodke leta 2019. V začetku leta 2020 se  je v konkurenci več kot 400 glasbenih dogodkov uvrstila na seznam najboljših na svetu. Zahvaljujoč temu se je reška "Tosca" znašla v družbi najboljših in najslavnejših produkcij na svetu. V panteonu Puccinijevih opernih mojstrovin je Tosca gotovo ena izmed najbolj »smrtonosnih« oper, ki se za ceno realističnih in nemalokrat tudi krutih odrskih prizorov močno nagiba k trilerju, v katerem niti junak niti zlobnež ne preživita do konca. Toda Puccini je po motivih Sardoujeve dramske zgodbe, ki je v osnovi fiktivna, a zato nič manj relevantna v smislu upovedovanja resnice o »ljudeh in rečeh«, na novo zgradil svojo glasbeno poetiko in predvsem utrdil svojo umetniško pozicijo do sveta. Prav ta svet, razpet med romantičnimi ljubezenskimi ideali, samoodpovedjo, junaštvom ter manipulacijami, zavistjo in skorumpirano politiko, bo na velikem odru mariborske Opere zaživel v vizualno dovršeni režiji Piera Francesca Maestrinija.

Opera Lucia di Lammermoor

Maribor center / Slovensko narodno gledališče Maribor, Slovenska ulica 27, 2000 Maribor

Tragična opera v treh dejanjih Lucia di Lammermoor, ena najznamenitejših oper Gaetana Donizettija, temelji na romanu Walterja Scotta o mladi Lucii Ashton, ki zaradi družinskih pritiskov opusti ljubezen do Edgarda Ravenswooda in se prisiljeno poroči z drugim. Zaradi nemogoče ljubezni Lucia zblazni, kar opera prikaže s pretresljivo pevsko in psihološko globino. Donizetti je z mojstrsko vokalno virtuoznostjo in tragičnim zapletom ustvaril opero, ki ostaja ikonična upodobitev ženske, ujetnice neuslišane ljubezni in družinskih pritiskov.