Arhitekt Ivan Vurnik: nekoč in danes, 1884–2024
Maribor center / promenada Mestnega parka, Ulica heroja Tomšiča +1 moreIvan Vurnik je bil eden izmed osrednjih arhitektov slovenskega modernizma, ustanovni profesor ljubljanske arhitekturne šole, inovator in umetnik. Razstavo Arhitekt Ivan Vurnik: nekoč in danes, 1884–2024 odpiramo na promenadi Mestnega parka v soboto, 4. oktobra 2025, ob 11.00. Na promenadi Mestnega parka predstavljamo razstavo o delu Ivana Vurnika, enega izmed osrednjih arhitektov slovenskega modernizma, ustanovnega profesorja ljubljanske arhitekturne šole, inovatorja in umetnika. Razstava želi opozoriti na arhitektova vodilna in nekatera manj znana dela, kot so nadškofijska kapela v Trstu, sanatorij na Golniku, Sokolski dom na Taboru v Ljubljani, Aljaževa kapela v Vratih, delavsko naselje v Mariboru, kopališče Obla Gorica v Radovljici, spomenik skladatelju Juriju Fleišmanu v Beričevem pri Ljubljani in urbanistična ureditev Bleda. S t.i. »delavsko kolonijo« iz 1920-ih let na Taboru – danes poznano kot Vurnikova kolonija – se je Vurnik vpisal v arhitekturno zgodovino Maribora. Stanovanjska kolonija, ki se razprostira na 50.000 m² ter združuje 211 vrstnih hiš ter jo je Vurnik zasnoval za uslužbence mestnega urada za zavarovanje delavcev, je arhitektov edini izveden urbanistični projekt, prvi primer »vrtnega mesta« in prvi primer reševanja stanovanjskega vprašanja pri nas. Ivan Vurnik pripada prvi generaciji visokošolsko izobraženih slovenskih arhitektov, ki so se šolali na Dunaju, in so vsestransko zaznamovali slovensko arhitekturno dogajanje. Vurnik je bil med četverico, kamor sodijo še starejši Maks Fabiani (1865–1962), Ivan Jager (1871–1959) in Jože Plečnik (1872–1957), najmlajši, a ga je doletela zahtevna naloga, leta 1919 postaviti na noge na novi Univerzi v Ljubljani ustanovljen Oddelek za arhitekturo Tehniške fakultete. Bil je človek raznolikih sposobnosti in vsestranski tako kot arhitekt, urbanist, oblikovalec, pedagog in raziskovalec. V svojem profesionalnem delu je izhajal iz družinske podobarske tradicije in se skladno s časovnimi premenami navduševal nad raznovrstnimi tokovi, vse od secesijskih vzorov, ekspresionističnih prvin, romantičnega iskanja narodnega sloga in dekorativnih pobud pa vse do funkcionalizma, kar je bilo vedno osnovano na trdnem znanju. Zaradi strokovnih nesoglasij sta leta 1925 s Plečnikom organizirala študijski pouk ljubljanske šole v dveh ločenih seminarjih, kjer je Vurnikova šola, kot alternativa Plečnikovi, predstavljala bolj sodoben arhitekturni svet. Vurnik je sledil tehničnemu napredku in novodobnim trendom razvoja arhitekturne stroke v svetu ter je s svojim projektantskim in pedagoškim delom bil pionir uvajanja sodobnih arhitekturnih rešitev. Razstavo sta ob 140. obletnici rojstva Ivana Vurnika pripravila Center arhitekture Slovenije in Muzej za arhitekturo in oblikovanje ter na novo osvetlila arhitektov opus in predstavila njegov vpliv na razvoj slovenske arhitekture. Arhitektova osrednja dela so predstavljena z reprodukcijami originalnih načrtov, ohranjenih fotografij ter s sodobnimi fotografijami arhitekturnega fotografa Mirana Kambiča. Fotografije današnjega stanja izražajo odnos uporabnikov do arhitekture, ohranjanja le-te, skrb zanjo in hkrati njeno preoblikovanje skozi prostor časa. Razstava in program sta nastala v okviru Vurnikovih dni 2025 v produkciji in v sodelovanju s Centrom arhitekture Slovenije, ob podpori Mestne občine Maribor in Krajevne skupnosti Radovljica. Generalni pokrovitelj projekta v Mariboru je Energija Plus.
Štirje neustrašni 3+
Velika dvorana +1 moreSaša Eržen po motivih Bremenskih godcev bratov Grimm Kdor poje, slabo ne misli. In s pesmijo na ustih smo neustrašni. Pogumna naveza najboljših živalskih prijateljev zagotovo užene prav vse razbojnike. Nakup kart Povezava do originalnega članka
31. MFRU 2025 / 5. oktober
31. MFRU 2025 / 5. oktoberMednarodni festival računalniške umetnosti 2025MFRU31Ezoterična ekotehnika. Iracionalna komputacija in zarotniško mreženje.26. september – 5. oktober 2025 // Različne lokacije, MariborMed 26. septembrom in 5. oktobrom se bo v organizaciji Mladinskega kulturnega centra Maribor v Mariboru zgodila že 31. izvedba Mednarodnega festivala računalniške umetnostni - MFRU. Letošnja edicija poteka pod naslovom Ezoterična ekotehnika, iracionalna komputacija in zarotniško mreženje.
31. MFRU 2025 / 5. oktober
meni-2-5Mednarodni festival računalniške umetnosti 2025MFRU31Ezoterična ekotehnika. Iracionalna komputacija in zarotniško mreženje.26. september – 5. oktober 2025 // Različne lokacije, MariborMed 26. septembrom in 5. oktobrom se bo v organizaciji Mladinskega kulturnega centra Maribor v Mariboru zgodila že 31. izvedba Mednarodnega festivala računalniške umetnostni - MFRU. Letošnja edicija poteka pod naslovom Ezoterična ekotehnika, iracionalna komputacija in zarotniško mreženje.
Splavarski krst
Maribor center / pri Najstarejši trti +1 moreVabljeni na splavarski krst – srečanje zgodovine, zabave in tradicije!
Teden otroka
Maribor center / Trg svobodeLetošnji Teden otroka® nosi sporočilo: »𝑷𝒓𝒊𝒋𝒂𝒛𝒏𝒐𝒔𝒕 𝒕𝒊 𝒃𝒐 𝒌𝒓𝒊𝒍𝒂 𝒅𝒂𝒍𝒂 – 𝒗𝒆𝒅𝒏𝒐 𝒓𝒆𝒄𝒊 𝒑𝒓𝒐𝒔𝒊𝒎 𝒊𝒏 𝒉𝒗𝒂𝒍𝒂.« Na Trgu svobode bomo vsak dopoldan ustvarjali, se igrali, uživali v gledaliških predstavah in mnogo več. Od ponedeljka do petka Ponedeljek, 7. 10. Od torka do petka Sreda, 9. 10.
GAULEITER UIBERREITHER. DVE ŽIVLJENJI: Predstavitev knjige Stefana Karnerja
Maribor center / UKM, Gospejna ulica 10, MariborVabimo vas na drugo prireditev jubilejnega meseca oktobra, v katerem obeležujemo 35. obletnico Avstrijske čitalnice Maribor, na predstavitev knjige Gauleiter Uiberreither. Dve življenji, avtorja Stefana Karnerja.Avtor knjige dr. Stefan Karner, zgodovinar in profesor na Univerzi v Gradcu ter ustanovitelj Inštituta Ludwiga Boltzmanna za raziskovanje posledic vojn (Graz–Dunaj–Raabs), predstavlja biografijo štajerskega gauleiterja in šefa civilne uprave ... Read more
Večer v živo: Karel Gržan
Maribor center / Dvorana generala MaistraNakup vstopnic ni mogoč na blagajni Narodnega doma. Za več informacij se obrnite na organizatorja: Večer Karel Gržan: Pot k notranjemu miru Je priljubljen pater, pisatelj in mislec, najraje, kot pravi, pa je kmet. Z modrostjo nas spodbuja, da odpiramo svoja srca. Njegove bližina in besede so blagodejne. Je avtor številnih knjig in predavanj, ki dramijo in spodbujajo, da zaživimo pogumno in izven vzorcev, ki nas hromijo. Vabi, da zaživimo v miru in ljubezni. Na Večeru v živo bomo izvedeli: Naročniki Večera na prodajnih mestih Eventima popust uveljavite s potrdilom o zadnji plačani naročnini. Kupci preko spleta prinesite potrdilo s seboj na dogodek. Na dogodku ne bo prodaje vstopnic, zato prosimo, da si jih zagotovite vnaprej.
Bié (PT) v Vetrinjcu
Maribor center / Vetrinjc - BarCodafolk rock/indie pop Portugalski muzičarji obožujejo Vetrinjca. Ni jim za zamerit, mi pa jih tudi z veseljem gostimo od vsepovsod. Tokrat z nami portugalski folk rock/indie pop artist na evropski turneji. Vstopnine ni, prispevki pa naj le bodo! BIÉ je portugalski kantavtor, producent in večinštrumentalist, ki od leta 2017 ustvarja glasbo v portugalščini in angleščini. Njegov slog združuje vplive Joni Mitchell, Boba Dylana, Caetana Velosa, Bon Iver in drugih, prepletajo pa ga bogata besedila, raziskovalen pristop in čustveno nabiti aranžmaji.
SOUL ENCOUNTERS feat. ANA BEZJAK
Maribor center / Sodni stolpSoul Encounters je jazzovski projekt, ki briše meje in združuje tradicijo orgelskega tria s saksofonskimi linijami, čustveno globino vokala in izrazitimi ritmičnimi vzorci. Navdihuje se pri igrivosti in ostrini Theloniousa Monka ter ustvarja sodoben, čustveno nabit zvok, ki spoštuje jazzovsko izročilo, a hkrati zre naprej v prihodnost. Skupino sestavljajo internacionalno priznani in eni najboljših slovenskih ... Read more
Scenografsko usposabljanje
Maribor center / IzbaSi kdaj pomislil_a, kdo oblikuje oder, razstavo ali postavitev dogodka? Na scenografskem usposabljanju boš izvedel_a, kako oblikovati prostor, ki pripoveduje zgodbo. Spoznali bomo osnovne principe scenografije – od načrtovanja in postavitve prostora, do izdelave rekvizitov in uporabe svetlobe. Delavnica je odlična priložnost za vse, ki jih zanima oblikovanje prostorov, vizualna podoba dogodkov ali ustvarjanje gledaliških predstav. Prijave in informacije: manja@marsmaribor.org Brezplačna usposabljanja za udeležence stare od 13. do 29. leta.
Emir Osmić: Arhitektura spominov
Maribor center / Razstavišče Vetrinjski +1 moreRazstava Arhitektura spomina zajema 20 let umetniškega ustvarjanja Emira Osmića in združuje cikle Vojna in umetnost, Vojak, Portret, Stare igrače in Ulica. Arhitektura in spomin sta povezana na številne načine. Narativno vrednost arhitekturnih elementov lahko spremljamo od zgodnjih civilizacij dalje. Vile v Pompejih so ohranile prikaze ritualov in mitoloških zgodb, Partenon pripoveduje o grški religiji, Romanske cerkve so v svojo arhitekturo vključevale podobe, ki so tudi nepismenim pripovedovale biblijske zgodbe, neoklasicizem je produciral ogromno število arhitekturnega kiparskega okrasja alegorij zgodovine, Brâncuşijev komemorativni park v Târgu Jiu omogoča, da se skozi spomine sprehodimo, z njimi vzpostavimo fizični stik. Vse to so znana zgodovinska dejstva, a manjkrat se vprašamo o osebni arhitekturi, ki nosi naše spomine, kako jih oblikuje in kako je zgrajen spomin sam? Razstava Arhitektura spomina zajema 20 let umetniškega ustvarjanja Emira Osmića in združuje cikle Vojna in umetnost, Vojak, Portret, Stare igrače in Ulica. Lahko jo razumemo kot retrospektivno razstavo, a vendarle bi bila to poenostavitev, saj umetnik k svojim delom pristopa kot k živečim bitjem, ki se mestoma spreminjajo, skozi leta pridobivajo nove detajle in se kot kolaži plastijo z inserti del iz druge dobe. Temu primerno je tudi tehnika del kombinirana, a vedno, tudi v primeru digitalnih del, temeljena na liniji, risbi, ki se razveja v končno podobo. Gre za vpogled v enotnost umetnikovega intimnega doživljanja, ki funkcionira kot dnevnik ali daljši roman. Prek poglabljanja v kontinuiteto sloga in spremembe, ki vznikajo v njem med obdobji, se pred nami izriše umetnikova percepcija lastnih spominov in doživljanj, ki nastajajo v kombinaciji sloga nadrealistične težnje k podzavestnim vzgibom in ekspresionistične želje po neposredni umetniški akciji. V osredju je vizualizacija spomina, ki se skozi umetnost Emirja Osmića izraža predvsem prek motrenja človeka v čustveno razgaljeni obliki ter predmetov, ki človeka obkrožajo med ključnimi impresijami. Na kakšen način se odtisnemo na objekte in prostore kot so dedkova vrata, domače ulice, stare igrače, stavbe, kjer smo preživljali čas in kako se vzpostavi recipročnost tega odtisa? V delih je prisoten odmev vojne, ki je zaznamovala življenje umetnika. Obrazi, ki se pojavljajo med abstrakcijo so oropani človeške pojavnosti, surovo izpostavljeni v obliki, ki ji je nemogoče določiti spol, starost, izvor. Zaradi njihove oblikovne rudimentarnosti predstavljajo esenco običajnega človeka, ki ga definira doživljanje in izraz čustev ob soočenju s katastrofo, pretresom in načini za preživetje. Na delih so bitja bivajoča v nedoločljivih prostorih, kjer se elementi medsebojno spajajo in plastijo, variirajo med jasno določenimi prostori in razpršenimi oblikami, ki pojavno imitirajo naše načine spominjanja, kjer se prej nepovezane dobe, prostori, ljudje in objekti lahko prepletejo v novo celoto, ki gradi naše pojmovanje obstoja. Umetnik figure mučenikov povzdigne v svetniški status in prek umestitve v psihološke krajine omogoči komunikacijo med materialnim ter sublimnim. Loči jih od singularnega dogodka in jih vpne v kolektivno izkušnjo. Arhitektura spomina oblikuje časovnico, a ne le časovnico umetnikovega razvoja, temveč vsega kar se je vanj vpilo skozi leta in časovnico odtisov, ki so jih ljudje okrog njega puščali na času. Skozi dedkova vrata stopimo na ulico, med ljudi, konotacije, zgodbe in oblike v katere se strnejo. Sara Nuša Golob Grabner Emir Osmić (r. 1985, Mostar, BiH) je diplomiral iz slikarstva na Akademiji likovnih umetnosti v Sarajevu (BiH, 2010) na Pedagoškem oddelku pri prof. Radoslavu Tadiću, s temo “Vojna in umetnost”. Leta 2004 je zaključil Srednjo šolo za uporabne umetnosti v Sarajevu. Večkrat je bil uvrščen v ožji izbor za nagrado Alije Kučukalića. Je član ULUBiH in ULUKS, ter član umetniškega sveta ULUBiH (od 2014) in ULUKS (od 2022). Leta 2018 je pridobil status izjemnega samostojnega umetnika. Do zdaj je imel več samostojnih razstav, med drugim: Galerija Mlaz (Počitelj, BiH, 2023 in 2020), Galerija Collegium Artisticum (Sarajevo, BiH, 2021), Video razstava (Sarajevo – Bistrik, BiH, 2020), Galerija SŠPU (Srednja šola za uporabne umetnosti, Sarajevo, BiH, 2019), Galerija Zvono (Sarajevo, BiH, 2018), Galerija Roman Petrović (Sarajevo, BiH, 2016), La Galerie A (Angers, Francija, 2014), CeKA Charlama Depot – Skenderija (Sarajevo, BiH, 2013). Sodeloval je na več kot 80 skupinskih razstavah v Bosni in Hercegovini ter tujini. Je prejemnik nagrade za eksperimentalno risbo na 24. bienalu risbe v Mostarju (2024). Udeleženec številnih mednarodnih likovnih kolonij in umetniških rezidenc doma in v tujini. Živi in ustvarja v Sarajevu.