Ingmar Bergman: Prizori iz zakonskega življenja

Maribor center / SNG Maribor (Slovenska cesta 27, Maribor)

Drama. Scener ur ett äktenskap Vrtiljak približevanj in razhajanj, ki ga poganjajo ljubezen, poželenje, sovraštvo in zakonske dolžnosti Ingmar Bergman (1918–2007) ni bil samo eden najprepoznavnejših svetovnih filmskih scenaristov in režiserjev 20. stoletja, pač pa tudi eden najbolj eminentnih švedskih gledaliških režiserjev. Kot je sam rekel, je poročen z gledališčem, film pa je njegova ljubica. S svojo prepoznavno introspekcijsko avtorsko poetiko –  iz katere je zrasel pojem »bergmanovski« – je podpisal več kot petdeset filmov in več kot sto gledaliških uprizoritev. Bil je neprekosljivi mojster psihološke drame, o katerem je Krzystof Kieślowsky rekel, da je verjetno edini filmski režiser, ki je o človeški duši povedal toliko kot Dostojevski ali Camus. Bergman, ki je zrasel v okolju meščanskega in verskega determinizma, se niti za trenutek ni enačil s temi kategorijami, saj je do njih že v zgodnjem otroštvu, kot beremo v avtobiografiji Laterna magica, vzpostavljal kritično distanco, dvom in upor. Kar pa seveda ne pomeni, da ga fanatična verska vzgoja očeta pastorja, ki je vsak greh strogo in neusmiljeno kaznoval, ni zaznamovala. Kot je oče neusmiljeno vihtel palico, je sam, prav tako brez milosti, vrtal v globino temačnih hodnikov človeške duše, mukotrpno iskal »absolutne resnice«, a prav tako kot njegov oče ali očetov Bog svojim likom nikakor ni mogel zagotoviti sreče, miru in pomirljive celovitosti človeškega duha. Bergmanov opus je skoraj neločljivo povezan z njegovim življenjem, spomini na otroštvo in mladost, travmami, intimnimi frustracijami, trpljenjem, slabo vestjo in ostrim kritiziranjem sebe in drugih.

Pod kontrolo

Maribor center / Intimni oder GT22 (Glavni trg 22, Maribor)

Luka Piletič solo Luka Piletič Pod kontrolo19. & 20. april 2024 ob 20.00 IntimniOder.GT22 Luka vsak dan telovadi, sproti odgovarja na mejle, vsak dan se tušira z mrzlo vodo, zdravo je, ločuje odpadke, pospravlja, kuha, skratka počne vse, kar lahko, da stvari ne bi ušle izpod nadzora. Od vsega mu gre na bruhanje, a ene stvari je pač treba požreti. Kako daleč se hočemo gnati, da bi imeli stvari pod nadzorom? Kje je svoboda, veselje, sreča? Če se tudi vam zdi, da ste vsakodnevno zgolj ovčar, ki poskuša svoje želje, nagone, obveznosti, skrbi, probleme itd. spraviti v red, potem je Luka vaš človek. Klovn, ki je pozabil biti smešen, in performer, ki ne zna biti resen. Projekt je nastal na podlagi sodelovanja v laboratoriju Vie Negative za uprizarjanje – VN Lab (2022) in mednarodnem projektu za raziskave sodobnih scenskih umetnosti – PARL (2022). Avtor in izvajalec: Luka PiletičProdukcija: Via Negativa, Moment Nakup vstopnic ali rezervacije@moment.si

8€
Recurring

Rumi in kapitan 3+

Mala dvorana

Saša Pavček / 30 min Upokojeni kapitan Adrijan ima končno čas, da se odpravi na dolgo plovbo. Za posadko si izbere zvesto psičko Rumi in razvajeno mačko Abo. Trmast in godrnjav se požvižga na nasvete galeba, ki ga svari pred nevihto, in izpluje. Mirna morska gladina se kmalu spremeni v razburkane valove in kapitan krmilo ... Read more

Recurring

Rumi in kapitan 3+

Mala dvorana

Saša Pavček / 30 min Upokojeni kapitan Adrijan ima končno čas, da se odpravi na dolgo plovbo. Za posadko si izbere zvesto psičko Rumi in razvajeno mačko Abo. Trmast in godrnjav se požvižga na nasvete galeba, ki ga svari pred nevihto, in izpluje. Mirna morska gladina se kmalu spremeni v razburkane valove in kapitan krmilo ... Read more

P. Shaffer: Amadeus

Maribor center / Slovensko narodno gledališče Maribor (Center, Slovenska ulica 27, 2000 Maribor)

Glasbena psevdobiografska komična drama o enem najslavnejših skladateljev vseh časov. Drama je napisana v stilu retrospektivne dramaturgije in kot taka omogoča širokopotezno epsko režijo ter mnogo priložnosti za izvrstne igralske stvaritve. Amadeus je bil krstno izveden leta 1979, svetovno slavo pa je drama dosegla po zaslugi istoimenskega Formanovega filma iz leta 1984. Amadeus temelji na izmišljeni pripovedi (mitu) o življenju in medsebojnem rivalstvu skladateljev Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756–1791) in Antonia Salierija (1750–1825). Shaffer je dobil navdih zanj v kratki igri Aleksandra Puškina Mozart in Salieri iz leta 1830, ki jo je leta 1897 uporabil skladatelj Nikolaj Rimski Korsakov kot libreto za istoimensko opero. Dokumentarna zgodovinska dejstva kažejo seveda drugačno naravo odnosa med skladateljema, toda zgodba oziroma govorice o »sumljivih« okoliščinah Mozartove smrti (bil naj bi zastrupljen), predvsem pa o Mozartovi božanski glasbeni nadarjenosti so v času romantike, ki je oboževala pojem genija, postale mit (danes bi rekli teorija zarote) in kot takšne idealno gradivo za Shafferjevo dramsko obdelavo. V dramo nas uvede pripovedovalec, utrujeni starec Salieri, in nas potem ves čas prek svojih spominov na Mozarta vodi skoznjo. Salieri je v svojem nagovarjanju občinstva pretresljivo iskren, s čimer avtor razkriva njegovo osebno stisko, pravzaprav tragičnost. Odnos do Mozarta tako ni enostranski (Mozart ni prikazan samo kot njegova žrtev). Paralelno poteka samostojna zgodba težavnega vsakdanjega življenja Mozarta in njegove žene Konstance.    Več informacij lahko najdete na: https://www.sng-mb.si/event/amadeus/