RAZSTAVA: STOJAN GRAUF

UGM Studio 2 Trg Leona Štuklja Maribor

Vabljeni na razstavo Stojana Graufa v UGM Studiu!
Stojan Grauf (1958, Maribor) je 1983 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, smer slikarstvo pri prof. Gustavu Gnamušu. Stojan Grauf, slikar srednje generacije, je tesno povezan z Mariborom, kjer živi in ustvarja.

RAZSTAVA: POLONA PETEK

UGM Šop 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

Vabljeni na razstavo Polone Petek v UGM Šopu!
Polona Petek v svojih delih zavestno sledi tehniki preslikave fotografij in ustvarja slikarske albume. Motivi njenih velikih olj na platnu so družinske »razglednice« in vedute bližnje okolice, zamrznjeni trenutki, ki jih avtorica kot tiha opazovalka spremlja, beleži in interpretira.
Avtoričin pogled in perspektiva na upodobljene osebe, dogodke, situacije je največkrat introvertiran pogled od zadaj na barvno pestro dogajanje v centru vidnega polja. Umetnico zanima prav ta trenutek, ki ga zadrži na fotografiji, v njegovih prostorskih, barvnih in psiholoških relacijah med objekti in človeškimi liki oziroma med nevidnim opazovalcem in naravo.

RAZSTAVA: ROMAN ERICH PETSCHE IN NJEGOVA KOČEVSKA

Odprtje likovne razstave: 22. 4. 2021, 18:00-19:00
Na razstavi v Sinagogi Maribor bo razstavljen izbor likovnih del slikarja in pravičnika med narodi Romana Ericha Petscheta iz zbirk Pokrajinskega muzeja Kočevje in društva Gottscheer Gedenkstätte. Predstavljena dela so motivno posvečena Petschetovemu rodnemu Kočevju in Kočevski. Kustos razstave je Mihael Petrovič ml.

RAZSTAVA: ROMAN ERICH PETSCHE IN NJEGOVA KOČEVSKA

Maribor center / Sinagoga Maribor 4 Židovska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

Odprtje likovne razstave: 22. 4. 2021, 18:00-19:00
Na razstavi v Sinagogi Maribor bo razstavljen izbor likovnih del slikarja in pravičnika med narodi Romana Ericha Petscheta iz zbirk Pokrajinskega muzeja Kočevje in društva Gottscheer Gedenkstätte. Predstavljena dela so motivno posvečena Petschetovemu rodnemu Kočevju in Kočevski. Kustos razstave je Mihael Petrovič ml.

MIRAN MIŠO HOCHSTÄTTER / NATURE MORTE 1975

Umetnostna galerija Maribor 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

Nature morte je serija kolažev, ki jih je Miran Mišo Hochstätter ustvaril pred skoraj pol stoletja. Po svoje preroška dela so tako zaradi tehnične izvedbe kot zaradi izrazne moči izjemno pomembna za zgodovino fotografije na Slovenskem, a jih je mogoče postaviti tudi na širši zemljevid svetovnega dogajanja tistega časa. Avtor se z njimi »uvršča med prve moderne ekološke aktiviste« (Vasja Nagy).

V UGM Kabinetu predstavljamo tri serije: Ljudje in drevesa umirajo skupaj, Nature morte in Dež bo, letala nizko letajo, ki so bile razstavljene pod naslovom razstave Nature morte (20. maja – 1. junija 1975) v Malem salonu Rotovž kmalu po fotografovem končanem študiju v Münchnu. O seriji je fotograf na zloženki zapisal: »Nisem strokovnjak za ekološka vprašanja, v začetku sem celo mislil, da malo pretiravajo s temi kampanjami in govorjenjem o ›zaščiti naravnega okolja‹, a sedaj, ko sem se tako neposredno srečal s tem problemom, vem, da imajo prekleto prav!«

Otvoritveni pogovor bo vodila Breda Kolar Sluga, kustosinja razstave in Miran Mišo Hochstätter

Razstava je del spremljevalnega programa EKO 8, Mednarodnega trienala umetnost in okolje / Pismo za prihodnost.

RAZSTAVA: PEKRSKI DOGODKI IN SV SLOVENIJA V VOJNI ZA OSAMOSVOJITEV 1991

Muzej narodne osvoboditve Maribor 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

V učna centra za obrambno usposabljanje TO v Pekrah pri Mariboru in na Igu pri Ljubljani je 15. maja 1991 prispela prva generacija nabornikov Teritorialne obrambe Republike Slovenije.
23. maja 1991 so teritorialci v neposredni bližini 710. učnega centra TO v Pekrah nekaj pred 8. uro zjutraj zajeli dva izvidnika JLA in ju privedli v učni center. Čez pol ure so ju izpustili.
Ko je poveljnik 31. korpusa JLA generalmajor Mićo Delić izvedel, da so teritorialci zajeli dva njegova vojaka, je zagrozil, da bo nad center v Pekrah poslal tanke in ga razrušil.

Obkolitev 710. učnega centra TO sta vodila častnika vojaške varnostne službe podpolkovnika Milan Stevilović in Ratko Katalina. Od načelnika centra majorja Andreja Kocbeka sta zahtevala izročitev enote, ki je zjutraj zajela pripadnika JLA, in varnostnega častnika Franca Pulka, ki je bil nedolgo pred tem še varnostni starešina JLA, ter predajo nabornikov in naborniške dokumentacije.

Posebna enota mariborske milice je na cesti proti učnemu centru postavila kordon, ki je Mariborčanom preprečeval dostop do centra. Okoli 16.30 je prispela pred učni center delegacija Skupščine občine Maribor, da bi posredovala med sprtima stranema.
Na sedežu Skupščine občine Maribor so se ob 19. uri začela pogajanja med delegacijama TO in JLA. Ob 19.20 so predstavniki armade pogovore prekinili.
Ob 1.15 so se na sedežu občine ponovno pričela pogajanja. Armadno stran je vodil generalmajor Mićo Delić. V slovenski delegaciji, ki jo je vodil namestnik republiškega sekretarja za ljudsko obrambo Miran Bogataj, je bil tudi poveljnik Vzhodnoštajerske pokrajine podpolkovnik Vladimir Miloševič. Med pogajanji je generalmajor Mićo Delić zaprosil za kozarec vode, kar je bil dogovorjeni znak za ugrabitev. Ob 1.45 so v sobo vdrli armadni specialci ter ugrabili Vladimirja Miloševiča in njegovega spremljevalca Milka Ozmeca.
Po vesti o ugrabitvi so v 710. učnem centru TO v Pekrah pričakovali vdor armadnih sil. Ob 2. uri in 15 minut so pred učnim centrom zabrneli motorji oklepnih vozil. Napetost v centru je dosegla vrhunec, toda enota JLA se je nato z oklepniki pričela vračati v vojašnico.
Jutranja novica, da je armada ponoči ugrabila Vladimirja Miloševiča in ga prepeljala v vojašnico vojvode Mišića, je razburila Mariborčane. Pričeli so se zbirati pred vojašnico. Slovenska stran je dostop do nje blokirala s težkimi kamioni. Podpolkovnika Vladimirja Miloševiča je armadna stran iz pripora izpustila še isti dan ob 16.30, a so skupine ljudi protest pred vojašnico nadaljevale tudi po izpustitvi. Okoli 19. ure je oklepnik JLA do smrti povozil 52-letnega Josefa Šimčika.

RAZSTAVA: ROMAN ERICH PETSCHE IN NJEGOVA KOČEVSKA

Sinagoga Maribor 4 Židovska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

Na razstavi v Sinagogi Maribor predstavljamo Romana Ericha Petscheta kot umetnika in človeka z veliko začetnico.
Roman Erich Petsche se je rodil leta 1907 v Kočevju v družini kočevskih Nemcev. Po prvi svetovni vojni se je družina izselila v Avstrijo. Petsche je na dunajski Akademiji upodabljajočih umetnosti pridobil naziv »magister artium«, pozneje je vrsto let poučeval umetnostno in tehnično vzgojo. Leta 1944 je bil kot vojak Wehrmachta nameščen v Novem Sadu, tam pa se je odvila ena najpomembnejših zgodb njegovega življenja: pred holokavstom je rešil judovski deklici Evo in Miro Tibor, za to pogumno dejanje pa mu je Yad Vashem leta 1982 podelil priznanje pravičnika med narodi.
Razstavljena likovna dela so iz zbirk graškega združenja Gottscheer Gedenkstätte in Pokrajinskega muzeja Kočevje. Na virtualnem odprtju je umetnika in njegovo delo predstavil pobudnik razstave Mihael Petrovič ml., gledalce pa je nagovorila tudi Vesna Jerbič Perko, direktorica Pokrajinskega muzeja Kočevje. Poseben gost odprtja je bil Vladimir Todorović, predstavnik nevladne organizacije Danubius in Judovske skupnosti Novi Sad.
Pripravo gostujoče razstave, ki bo v Sinagogi Maribor na ogled do 31. avgusta 2021, sta podprla Mestna občina Maribor in Veleposlaništvo Države Izrael.

EKO 8 UMETNIŠKI PROJEKTI / CHRIS WATSON

UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

PREDSTAVLJAMO EKO 8 UMETNIŠKE PROJEKTE
Chris Watson, Hverir, Islandija, 2020
8-kanalna prostorska zvočna instalacija, 15 min 43 sek
Hverir (izgovorjava ‘kveriš’) je 8-kanalna prostorska zvočna instalacija, ki poslušalca postavi v dinamično in sovražno okolje nad vulkanskim prelomom tektonskih plošč, ki prečijo Islandijo. Watson zapiše: »Srednjeatlantski hrbet je geološki prelom med tektonskima ploščama, ki razdeljujejo Islandijo med severnoameriško ploščo na zahodu in evrazijsko ploščo na vzhodu. ‘Hverir’ sedi na tej celinski ločnici in občasno oddaja signale iz podzemlja, ki se prebijajo na površje kot tlenje, puhanje, vdihi, brbotanje, vretje, prežanje, zlomi in nas opozarjajo, naj, kljub prizorom polnih čudes, stopamo previdno. Hverir nam v enem samem trenutku razkrije pripoved globin časa, sage o pokrajini v večnem nastajanju, kjer je edino vprašanje - kdaj.«
Chris Watson (r. 1952, Velika Britanija) je glasbenik in snemalec zvoka, ki se že 30 let posveča iskanju in zapisovanju zvokov narave. Je ustanovitveni član vplivne eksperimentalne glasbene skupine iz Sheffielda, Cabaret Voltaire, ki je delovala v 70ih in 80ih letih. Od takrat dalje razvija svoje specifično in zagreto zanimanje za snemanje zvokov divjih živali in habitatov z vsega sveta. Kot neodvisni skladatelj in zvočni zapisovalec Watson ustvarja prostorske zvočne instalacije, ki jih odlikuje intenzivno zaznavanje in prenos prostora. Poznan je tudi po svojih številnih sodelovanjih z Davidom Attenboroughom, s katerim sodeluje od 90-ih let dalje pri ustvarjanju legendarnih dokumentarcev za BBC.

UMETNOSTNA GALERIJA MARIBOR: 2 ZA 1 / UMETNOST V GALERIJI + UMETNOST V TOVARNI

UMETNOST V GALERIJI + UMETNOST V TOVARNI je prava izbira za vse tiste, ki cenijo ustvarjalnost in iščejo nekaj posebnega. Paket je sestavljen iz obiskov dveh med seboj zelo različnih umetniških razstav na dveh zelo različnih lokacijah.
V UGM | Umetnostni galeriji Maribor v središču mesta pri tržnici lahko vso poletje obiščete razstavo 100 + VRHUNCI IZ ZBIRKE UGM in najpomembnejša imena slovenske umetnosti 20. stoletja – slikarja Ivana Kobilca in Zoran Mušič, kipar Slavko Tihec in več kot 100 drugih največjih imen.
Na fascinantnem prizorišču nekdanje Mariborske tekstilne tovarne (MTT) pa doživite najbolj odbito sodobno umetnost v najbolj čudaškem okolju. Razstava PISMO ZA PRIHODNOST povezuje aktualna okoljska vprašanja z najnovejšimi umetniškimi pristopi, od 3D skeniranja do 360° zvočnih izkušenj.
Cena:
3,00 € po osebi
2,00 € za starejše in mlade.
Ponudba vključuje 30 % popust na vse UGM izdelke (npr. publikacije, tote vrečke, razglednice) v muzejski prodajalni Umetnostne galerije Maribor.
Odpiralni čas: UGM I torek-nedelja, 10.00-18.00 + MTT I ponedeljek-sobota, 11.00-19.00
Med obema prizoriščema – Umetnostno galerijo Maribor in industrijsko cono Melje – se lahko sprehodite v 25 minutah.

UMETNOSTNA GALERIJA MARIBOR: 2 ZA 1 / UMETNOST V GALERIJI + UMETNOST V TOVARNI

Okolica / Umetnostna galerija Maribor Maribor

UMETNOST V GALERIJI + UMETNOST V TOVARNI je prava izbira za vse tiste, ki cenijo ustvarjalnost in iščejo nekaj posebnega. Paket je sestavljen iz obiskov dveh med seboj zelo različnih umetniških razstav na dveh zelo različnih lokacijah.
V UGM | Umetnostni galeriji Maribor v središču mesta pri tržnici lahko vso poletje obiščete razstavo 100 + VRHUNCI IZ ZBIRKE UGM in najpomembnejša imena slovenske umetnosti 20. stoletja – slikarja Ivana Kobilca in Zoran Mušič, kipar Slavko Tihec in več kot 100 drugih največjih imen.
Na fascinantnem prizorišču nekdanje Mariborske tekstilne tovarne (MTT) pa doživite najbolj odbito sodobno umetnost v najbolj čudaškem okolju. Razstava PISMO ZA PRIHODNOST povezuje aktualna okoljska vprašanja z najnovejšimi umetniškimi pristopi, od 3D skeniranja do 360° zvočnih izkušenj.
Cena:
3,00 € po osebi
2,00 € za starejše in mlade.
Ponudba vključuje 30 % popust na vse UGM izdelke (npr. publikacije, tote vrečke, razglednice) v muzejski prodajalni Umetnostne galerije Maribor.
Odpiralni čas: UGM I torek-nedelja, 10.00-18.00 + MTT I ponedeljek-sobota, 11.00-19.00
Med obema prizoriščema – Umetnostno galerijo Maribor in industrijsko cono Melje – se lahko sprehodite v 25 minutah.

5. FESTIVAL PRESTOPI

GT22 22 Glavni trg Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

Cenjena publika! Iz globin garderobne omare izbezajte najboljše obleke in spolirajte najlepše čevlje. Po (pre)dolgem času imamo priložnost, da se uredimo za gledališče! Začenja se najdaljši mariborski festival tega leta, začenjajo se Prestopi!
Od 29. maja naprej bomo pripravljali dogodke, ki bodo popestrili mestni vsakdan, predstave, ob katerih bomo uživali pod milim nebom in v temačnosti gledaliških dvoran, pogovore, druženja in še kaj. Veselimo se posedanja, spoznavanja in dolgih debat pozno v noč.
Z otvoritvijo začnemo ob 19.00, ko bomo na zadnji steni GT22 razgrnili novi mural celjskega umetnika Mihe Peperka. Dovolimo si spreminjati stvarnost. Upajmo navkljub, vztrajajmo z vnemo Don Kihota in Sanča Panse. Bodimo realisti in zahtevajmo nemogoče. To so sporočila, ki jih želimo deliti z vami tudi skozi novi mural.
Ob razgrnitvi murala nas čaka tudi imenitno operno presenečenje. Če boste ob pravem času na pravem mestu, pa ga lahko ujamete že prej na sprehodu po mestu.
***
Avtor murala Miha Peperko je po izobrazbi univ. dipl. inž. arhitekture, v prostem času pa grafitar. Je član Umetniške četrti U4 v Celju in idejni vodja prehoda Graffiti Street, v sklopu katerega vsako leto organizira grafiti druženja tako za mlade nadobudneže kot izkušene mojstre. Porisal je gostinske lokale, trgovine, otroške sobe, razstavne prostore, podhode … Njegov največji grafit pa je še danes osemmetrski rudar v Velenju.
***
V skladu z odloki vlade je udeležba na kulturnih dogodkih dovoljena osebam z negativnim testom na covid-19, cepljenim ali prebolevnikom. Za otroke to pravilo ne velja.
Upoštevati moramo priporočila glede vzdrževanja medosebne razdalje, pravilnega nošenja maske, higiene rok in higiene kašlja.
PROGRAM
29. maj / 10.00 / Lutkovno gledališče Maribor
TRIGGER 2021: DECENTRALIZACIJA UMETNOSTI – TRIGGER konferenca
(Center za kreativnost, Gledališče Glej, Festival Prestopi)
DECENTRALIZACIJA UMETNOSTI: TRIGGER konferenca v sodelovanju Gledališča Glej s Centrom za kreativnost in Festivalom Prestopi 2021
29. maj / 17.00 / Velika dvorana Lutkovnega gledališča Maribor
TRIGGER 2021: Heroj 2.0 – Predstava vseh predstav
(Moment in En-Knap, Slovenija)
Danes šteje samo zmaga. Zgodovina si zapomni zgolj tiste, ki so na vrhu. Ostali so le statisti.
29. maj / 19.00 / vogal GT22
Svečana otvoritev festivala Prestopi + Lirični utrinki
(Moment + Bunker in Ensemble Leporello, Slovenija)
Cenjena publika! Začenja se najdaljši mariborski festival tega leta, začenjajo se Prestopi!
4. in 5. junij / 15.00 in 18.00 / vogal GT22
Roke so zlato
(Andraž Jug in Slam zverine, Slovenija)
Tlakujmo pot nazaj v gledališče, nazaj na Intimni oder!
5. junij / 19.00 / Intimni oder, GT22
B U M !
(Moment in GT22, Slovenija)
Na meji med dramo in performansom, znanostjo in umetnostjo
11. in 12. junij / 18.00 / Galileo 3000, terasa Čira Čara pri GT22
Kako smo prišli do sem?
(Moment in Gledališče Glej, Slovenija)
Pripovedovalska epopeja
24., 25. in 26. junij / 19.00 / Avditorij Lutkovnega gledališča Maribor
Jubilej
(Gledališče Glej in Moment, Slovenija)
Radikalno nežen ceremonial
7. in 8. julij / 19.00 in 21.00 (oba dneva) / Intimate Stage, GT22
Mi gran obra/Moje veliko delo
(David Espinosa, Španija)
Lutkovna miniaturka
9. julij / 19.00 / Glavni trg
Žonglerski koncert
(Mismo Nismo, Slovenija)
Žongliranje in glasba povezana – skupaj: z večjo subverzivno močjo kot kdajkoli doslej.
9. julij / 21.00 / Avditorij Lutkovnega gledališča Mariobr
Predstavljaj si (Imagine-toi)
(Julien Cottereau, Francija)
Sodobna klovnska predstava o neslutenih svetovih junaka epskih razsežnosti

RAZSTAVA: FREŠTREŠ – PREPOROD

Galerija Media Nox 12 Židovska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

MKC Maribor, Galerija Media Nox in Kolektiv Freštreš med 9. junijem in 1. julijem vabimo k Preporodu - izkušnji, ki bo lastna vsakemu obiskovalcu, neponovljiva in natanko tisto, kar v tem trenutku potrebujemo.
Če gre sklepati, po njihovih preteklih podvigih, je bil kolektiv Freštreš vselej vsaj korak pred svojim časom, zato jim tudi tokrat zaupajmo, da nam bo izkušnja pisana na kožo in da nas poznajo bolje, kot se morda poznamo sami. Da se štirikratnost tehno-glajdanja po straneh piramide razširi v vsekratnost Teserakta, da pride z razjasnitvijo tudi Preporod.
Kuratorki: Ajda Ana Kocutar in Lara Mejač
“Qasqo, Emlor, Balzac, Aloyus in Petron,

Neskončno mreženje in UV-žarčenje freštrešijske sile, pošiljamo po vas.
O RAZSTAVI
Pred prerojenjem so razposlane tehno-prerokbe. Prerokbe so štiri: ČŽŠ, Grid, Insomnia in Ikigusare. Vsaka prerokba egoistično zavzema eno stran piramide, vsaki strani je dana ena tehno-sfera in vsaki tehno-sferi ena uglašenost instinktivne plejade zvoka in laserjev. In število prerojenja je prav tako štiri; naj ga izračuna, kdor ima um, saj je število človeka.
In med preoblečenimi v prerojenje so tehno-želje ljudi prav tako štiri: po dva razreda se veselita vsak svoje smeri in gresta v svojo smer, a prerojenje naposled združi vse štiri. Ti štiri še ne vedo zase, ampak skrivajo mistične pra-turmalinske sintetične kristale, ki se bodo razjasnili po tehno-Poti. Toda pred preroditvijo jih čakajo vprašanja, in odgovarjati morajo v skladu s svojo srčno USB-zakladnico, svojo srčno sefiro misli, da skoznje posije žarek uzrtja.
Utripov srca med vsako od poti je šestnajst, in vsak utrip je teden, in teden je teden let, to je sedem let.
Sestop v podzemlje ponavlja pot močnega, sočnega teserakta ponoči, ko snuje naslednji tehno-dan, in sanjavci ga slutijo v sanjah, ampak ni vidno niti MulTriDimenzionalni Horusovi cameri obscuri. Sanje se da sicer razložiti, ampak je komplicirano.
Kdor se dotakne teserakta, ko potuje skozi podzemlje, tripira za Insomnio, ampak bo deležen turbo energije.
Kdor se dotakne teserakta, ko snuje lastno piramido, ima v umu Grid, in bo zdizajniral vesolje.
Kdor se dotakne teserakta, ko radioaktivni veter šumi: “ČŽŠ!”, bo zvoke napravil za svoje prijatelje in bo mojstrsko igral polifoni kazu ali neverjetni kariljon.
Kdor se dotakne teserakta, ko lovi mavrične rise za preživetje, bo večno nasičen od algoritmov neba, ki jih izkušeni ribiči v meglicah imenujejo “Ikigusare”.
Resnično, čigar endokrini sistem prerojenje vzljubi, bo prerojen.
Akoliti FT

O KOLEKTIVU
Freštreš je neodvisen slovenski umetniški kolektiv, ki združuje mlade ustvarjalce napodročjih grafičnega oblikovanja, ilustracije, fotografije, literature, izvedbe inštalacijsko-performativnih dogodkov idr. Kolektiv od leta 2013 izdaja umetniško revijo,prav tako naslovljeno freštreš, in organizira razstave, ki večinoma sovpadajo s predstavitvami novih izvodov revij, delujejo pa tudi kot samostojni umetniški dogodki. V zadnjih projektih se kolektiv posebej sooča s konceptom parafikcije, predvsem znotraj performansa. Do leta 2021 je kolektiv izdal 10 samostojnih številk revije in priredil 7 samostojnih razstav – meddrugim v razstaviščih GT22 v Mariboru (Razprodaja, 2015), Kino Šiška v Ljubljani (Freštreš Redempcija, 2015) ter razstavnem prostoru Fotopuba v Ljubljani (“preroška” razstava DekontamiNACIJA, 2019). Delo kolektiva je bilo leta 2014 vključeno v zaključni izbor zagrebškega festivala DanD, leta 2017 pa je kolektiv sodeloval v skupinski retrospektivni razstavi Zini! v MGLC. Leta 2019 se je kolektiv na festivalu Fotopub predstavil s performansom, naslovljenim Destrukcija dekontamiNACIJE. Druga številka revije freštreš je bila uvrščena v ožji izbor bienala Brumen leta 2013; plakata za razstavo Ikigusare (Ljubljana, razstavišče Poligon, 2014) sta bila uvrščena v ožji izbor bienala Brumen leta 2015, leta 2019 pa je kolektiv za deseto številko revije prejel nagrado bienala Brumen za odlično slovensko oblikovanje na področju publikacij.