COPY OF ŠOLA ANIMIRANEGA FILMA/ENIMATION SCHOOL 2018/19 ZA ODRASLE
Vetrinjski dvor Vetrinjska ulica 30 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaŠola animiranega filma/ENIMATION school poteka 1 x tedensko v Mariboru, v Vetrinjskem dvoru, pod okriljem Društva za razvoj filmske kulture, v sodelovanju z Zavodom MARS Maribor. Namenjena je vsem, ki si želite ustvarjati animirane filme v klasičnih tehnikah risanja, slikanja, animiranja lutk ali kolaža ...
Termin ob torkih od 16.30 do 18.00 je namenjen otrokom in začetnikom, od 18.30 do 21.00 pa odraslim.
Šola animiranega filma je sofinancirana s strani Mestne občine Maribor, zato je v letu 2018 cena udeležbe 30€/mesec.
Redna cena šole animiranega filma je 55€/mesec.
Vabljeni na informativno srečanje, ki bo 11. 9. 2018 ob 16.30 in 18.00, v Vetrinjskem dvoru (Vetrinjska ulica 30), Maribor.
DRFK in Zavod MARS Maribor
COPY OF TONI SOPRANO / ʹOUT TA KĒ – PRODAJNA RAZSTAVA
UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaToni Soprano / ʹout ta kē - prodajna razstava
UGM trgovina, Strossmayerjeva ul. 6
18. oktober 2018 – 17. februar 2019
otvoritev in pogovor z umetnico: četrtek, 18. oktober 2018, 18.00
V UGM trgovini nadaljujemo s serijo prodajnih razstav, ki izpostavljajo lokalne umetnike. Tokrat se intermedijska umetnica Toni Soprano predstavlja z avtorsko fotografsko knjigo ʹout ta kē, ki si jo bo možno ogledati in kupiti do 17. februarja 2019. Otvoritev bo pospremil pogovor z ustvarjalko ter druženje ob mehurčkih.
ʹout ta kē izhaja iz ang. besede OUTTAKE, uporablja se v filmskem jeziku. Je del nosilca vizualnih podatkov, ki je odstranjen v postopku urejanja in ni vključen v končno delo. To so napake, ki so odstranjene, da film “funkcionira”. Tudi v fotografiji uporabljamo ta izraz za tiste fotografije, ki so odstranjene iz končne serije. V angleškem jeziku besedo napake prevedemo kot ERRORS, v besedi ERRORS, če se zgodijo napake in izpadeta črki R in R, dobimo besedo EROS, iz tega sledi: ER℟O℟S → EROS.
(uvod v knjigi ʹout ta kē)
Metka Golec živi in dela v Mariboru, študirala je arhitekturo na Tehnični univerzi v Gradcu, fotografijo na Šoli za umetniško fotografijo Friedl Kubelka na Dunaju in magistrirala iz fotografije in slikarstva na dunajski Akademiji za lepe umetnosti. Petnajst let je bila polovica umetniškega tandema son:DA, zadnja leta pa deluje samostojno pod psevdonimom Toni Soprano. Področje njenega ustvarjanja zajema scenografijo, zvok in svetlobo ter fotografijo. Zanjo so značilne z računalniško miško ustvarjene risbe najrazličnejših velikosti, največ pa dela v gledališču, kjer scenografsko sodeluje z režiserjem Ivico Buljanom.
Ogled prodajne razstave je brezplačen.
VABLJENI!
Toni Soprano / ʹout ta kē - selling exhibition
UGM shop, Strossmayerjeva 6
18 October 2018 – 17 February 2019
opening and a conversation with the artist: Thursday, 18 October 2018, 18:00
Maribor native intermedia artist Toni Soprano presents herself with the ʹout ta kē photo book. The selling exhibition will be displayed at the UGM Shop until 17 February 2017. At the opening, a conversation with the artist will be held, moderated by Brigita Strnad, Museum Advisor at the UGM.
ʹout ta kē comes from the English term OUTTAKE, used in film terminology. An outtake is any take of a movie that is removed or otherwise not used in the final cut. Some of these takes are humorous mistakes made in the process of filming. These are errors, removed in order for the movie to “work”. The same expression applies in photography for pictures removed from the final series. In English language, if there are errors in the word ERRORS and R & R are left out, we get the word EROS: ER℟O℟S → EROS.
(from the book ʹout ta kē)
Metka Golec lives and works in Maribor. She studied architecture at the Technical University in Graz, photography at Friedl Kubelka Schule für künstlerische Fotografie in Vienna and acquired her MA degree at the Academy of Fine Arts in Vienna. For fifteen years, she had been one half of the artistic tandem son:DA, while for the last decade she has been working by herself under the alias Toni Soprano. Her work encompasses scenography, sound and light as well as photography. While her trademark have been drawings of various sizes made by computer mouse, lately she has been, for the most part, working in theatre, doing scenography with the director Ivica Buljan.
There is no admission charged for viewing the selling exhibition.
KINDLY INVITED!
TONI SOPRANO / ʹOUT TA KĒ – PRODAJNA RAZSTAVA
UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaToni Soprano / ʹout ta kē - prodajna razstava
UGM trgovina, Strossmayerjeva ul. 6
18. oktober 2018 – 17. februar 2019
otvoritev in pogovor z umetnico: četrtek, 18. oktober 2018, 18.00
V UGM trgovini nadaljujemo s serijo prodajnih razstav, ki izpostavljajo lokalne umetnike. Tokrat se intermedijska umetnica Toni Soprano predstavlja z avtorsko fotografsko knjigo ʹout ta kē, ki si jo bo možno ogledati in kupiti do 17. februarja 2019. Otvoritev bo pospremil pogovor z ustvarjalko ter druženje ob mehurčkih.
ʹout ta kē izhaja iz ang. besede OUTTAKE, uporablja se v filmskem jeziku. Je del nosilca vizualnih podatkov, ki je odstranjen v postopku urejanja in ni vključen v končno delo. To so napake, ki so odstranjene, da film “funkcionira”. Tudi v fotografiji uporabljamo ta izraz za tiste fotografije, ki so odstranjene iz končne serije. V angleškem jeziku besedo napake prevedemo kot ERRORS, v besedi ERRORS, če se zgodijo napake in izpadeta črki R in R, dobimo besedo EROS, iz tega sledi: ER℟O℟S → EROS.
(uvod v knjigi ʹout ta kē)
Metka Golec živi in dela v Mariboru, študirala je arhitekturo na Tehnični univerzi v Gradcu, fotografijo na Šoli za umetniško fotografijo Friedl Kubelka na Dunaju in magistrirala iz fotografije in slikarstva na dunajski Akademiji za lepe umetnosti. Petnajst let je bila polovica umetniškega tandema son:DA, zadnja leta pa deluje samostojno pod psevdonimom Toni Soprano. Področje njenega ustvarjanja zajema scenografijo, zvok in svetlobo ter fotografijo. Zanjo so značilne z računalniško miško ustvarjene risbe najrazličnejših velikosti, največ pa dela v gledališču, kjer scenografsko sodeluje z režiserjem Ivico Buljanom.
Ogled prodajne razstave je brezplačen.
VABLJENI!
Toni Soprano / ʹout ta kē - selling exhibition
UGM shop, Strossmayerjeva 6
18 October 2018 – 17 February 2019
opening and a conversation with the artist: Thursday, 18 October 2018, 18:00
Maribor native intermedia artist Toni Soprano presents herself with the ʹout ta kē photo book. The selling exhibition will be displayed at the UGM Shop until 17 February 2017. At the opening, a conversation with the artist will be held, moderated by Brigita Strnad, Museum Advisor at the UGM.
ʹout ta kē comes from the English term OUTTAKE, used in film terminology. An outtake is any take of a movie that is removed or otherwise not used in the final cut. Some of these takes are humorous mistakes made in the process of filming. These are errors, removed in order for the movie to “work”. The same expression applies in photography for pictures removed from the final series. In English language, if there are errors in the word ERRORS and R & R are left out, we get the word EROS: ER℟O℟S → EROS.
(from the book ʹout ta kē)
Metka Golec lives and works in Maribor. She studied architecture at the Technical University in Graz, photography at Friedl Kubelka Schule für künstlerische Fotografie in Vienna and acquired her MA degree at the Academy of Fine Arts in Vienna. For fifteen years, she had been one half of the artistic tandem son:DA, while for the last decade she has been working by herself under the alias Toni Soprano. Her work encompasses scenography, sound and light as well as photography. While her trademark have been drawings of various sizes made by computer mouse, lately she has been, for the most part, working in theatre, doing scenography with the director Ivica Buljan.
There is no admission charged for viewing the selling exhibition.
KINDLY INVITED!
AKUPARA INKUBATOR ROKODELSTVA, ZADRUŽNIŠTVA IN KULTURNE PRODUKCIJE
Kulturni inkubator 18 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaS projektom AKUPARA vzpostavljamo inkubator rokodelstva/ oblikovanja, zadružništva in kulturne produkcije, namenjen povezovanju priseljencev, beguncev in uveljavljenih slovenskih ustvarjalcev/ oblikovalcev. Skozi tovrstno povezovanje promoviramo metode soustvarjanja in izmenjave veščin, ki so posledica migracij v preteklosti in sedanjosti. Procesi usposabljanj krepijo aktivno vključenost ter promovirajo pozitivno podobo migracij in njihov kulturni doprinos. Udeleženci usposabljanj so aktivno vključeni v zadružništvo kot orodje za krepitev ekonomske avtonomije in socialnih mrež, ki so ključne za premagovanje družbene izključenosti. Usposabljanje s področja kulturne produkcije je priložnost za kontekstualizacijo predmetov, artikulacijo zgodb in, posledično, soustvarjanje lastne medijske in javne podobe. S projektom uvajamo inovativne načine mreženja na vseh ravneh, pri čemer je v ospredju področje kulture. Odpiramo prostor za medkulturni dialog, omogočamo osebni stik med ljudmi različnih kultur in razvijamo kompetence za vstop na trg dela. Med cilji projekta je razvoj etične oblikovalske blagovne znamke. V projekt bo vključenih najmanj 45 priseljencev in beguncev. Večino aktivnosti izvajamo v Mariboru. Vodilni partner je Društvo Terra Vera v partnerstvu s CAAP, društvom Nagib in društvom Prostor Vmes ter širši podporni mreži (Kreativni center CzK, MAO, EPEKA, UGM, Društvo Odnos...). Koordinatorica projekta je Batavia Dalati.
https://www.terra-vera.org/si/akupara-inkubator
Dogodki bodo potekali v Kulturnem Inkubatorju, Tkalki - Caapu, UGM in Centru za kreativnost Maribor.
Usposabljanje je razdeljeno v tri glavne sklope:
1. SKLOP: RAZVOJ PROTOTIPOV rokodelskih/ OBLIKOVALSKIH IZDELKOV
Priseljenci in begunci v nova kulturna okolja prinašajo znanje, talente in veščine, ki ob ustrezni podpori lahko predstavljajo velik doprinos. Priseljence in begunce, ki so v Slovenijo prišli z izkušnjami, znanjem, talenti, in imajo ambicijo in željo po delu, povezujemo z uveljavljenimi rokodelci in oblikovalci. Lokalni mentorji z velikim posluhom za izročila matičnih kultur udeležencev njihove veščine razvijajo na način, ki je v večji meri prilagojen novemu okolju, njegovim poetikam in trendom, hkrati s tem pa udeleženci krepijo tudi kompetence na področju vstopa v področje dela v našem okolju. Navdih za ustvarjanje izdelkov udeleženci črpajo iz lastnih zgodb, ki odražajo realno podobo migracij in s tem ponujajo alternativno možnost populističnim podobam, ki jih krojijo množični mediji. Modul obsega 260 ur.
Mentorice in mentorji:
Maja Licul (Oblikovanje nakita)
Oloop (Vizualno pripovedovanje)
Prostor Vmes (Oblikovanje pohištva in notranje opreme)
Anja Slapničar (Unikatno oblikovanje keramike)
Nina Holc in Tomaž Tomljanović (Oblikovanje tekstilij)
2. SKLOP: ZADRUŽNIŠTVO
Skozi raznolike metode neformalnega učenja se udeleženci seznanjajo s temeljimi informacijami o zadružništvu in spoznavajo ključne razlike med kapitalskimi družbami in zadružnimi podjetji. Pridobivajo veščine preoblikovanja vrednot v elemente poslovnega modela/ zadruge, pri čemer je poudarek na medkulturnem dialogu in kontekstu vrednot v raznolikih okoljih. Na podlagi detekcije in analize lastnih vrednost udeleženci pridobivajo osnovna znanja in veščine na področju zadružništva. Hkrati bodo skozi projekt razvijajo novo zadrugo, kjer bodo v vodenem okolju udeleženi v razvoju družbeno inovativnega produkta. Modul obsega 60 ur.
Mentorice:
Luna Jurančič Šribar
3. SKLOP: KULTURNA PRODUKCIJA
Skozi usposabljanja s področja kulturne produkcije udeleženci ozaveščajo, da rokodelski izdelki niso zgolj estetski predmeti, pač pa so izrazni medij za prenos sporočil, s pomočjo katerih lahko priseljenci in begunci sami oblikujejo in artikulirajo svoje zgodbe (in zgodbe srečanj), s tem pa soustvarjajo in nadzorujejo lastno medijsko in javno podobo. Seznanjanje z lokalno kulturno dediščino ob obiskih kulturnih ustanov in med delom s samostojnimi ustvarjalci na področju kulture služi kot navdih pri ustvarjanju izdelkov ter način, na katerega se priseljenci in begunci umeščajo v novo okolje, si prisvajajo prostor in lokalne kulturne tradicije, hkrati pa nanjo gledajo iz drugačne, nove perspektive ter ta specifični pogled izrazijo v lastnih kreacijah. Eden izmed rezultatov tega sklopa bo postavitev 'Dnevna soba II', konceptualne razstavna postavitev, ki bo privabljala raznolika občinstva in se vzpostavljala kot prostor ustvarjalnih srečevanj med priseljenci, begunci in lokalnimi oblikovalci, rokodelci. Modul obsega 60 ur.
Mentorice in mentorji:
Petra Hazabent
Tomaž Tomljanović
Prostor Vmes
SOBARVI – NINA ŠULIN, NATALIJA R. ČRNČEC
Salon uporabnih umetnosti 1 Glavni trg Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaSOBARVI je instalacija, kjer se v prostoru srečata dve barvni telesi, modro in rdeče telo. Modra v svoji tkani prosojnosti in rdeča v snovni telesnosti. Telesi v ločenosti in omejenem gibanju zavzemata temo in jo osvetljujeta s svojo govorico. Njuni ločeni telesnosti se v prostoru v različnih pogledih gledalca spajata v novo barvno telo, obogateno z drugostjo.
Instalacija je postavljena v zatemnjen prostor, zgrajena iz elementov odzivnih na UV svetlobo ter obogatena z zvočnim ambientom Andreja Hrvatina.
Vljudno vabljeni.
Vstop prost.
Kulturni program Kooperative PERON podpira Mestna občina Maribor.
NE GLEJ NAZAJ, OKEJ? | NO LOOKING BACK, OKAY?
UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaNe glej nazaj, okej?
otvoritev: petek, 30. november 2018, 19.00
30. november 2018 – 17. marec 2019
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva ulica 6
razstavo bo odprl: Luka Mesec, poslanec Levice
umetniki: Adel Abdessemed, Sarah Abu Abdallah, Allora & Calzadilla, Mounira Al Solh, Francis Alÿs, Nika Autor, Morten Barker, Nataša Berk, Ana Dana Beroš, Jasmina Cibic, Cao Fei, Vadim Fiškin, Tanja Lažetić, Nina Mangalanayagam, Emeka Ogboh, Agnieszka Polska in Witek Orski, Hrair Sarkissian, Massinissa Selmani
kustosinja: Simona Vidmar
Ne glej nazaj, okej? je mednarodna razstava, ki predstavlja dela mladih in uveljavljenih vizualnih umetnikov, ki svojo prakso usmerjajo k raziskovanju spomina, zgodovinjenja in gradnji identitete. Razstava v razmislek ponuja vprašanje, ali nam pogled nazaj lahko končno omogoči nov začetek? Avtorji na razstavi ustvarjajo instalacije, video in projekcije, risbe, slike in performativne intervencije. Več: www.ugm.si/razstave/ne-glej-nazaj-okej-3043/
Razstava je nastala s podporo Goethe-Institut Ljubljana ter Francoskega inštituta v Sloveniji.
otvoritveni program: sobota, 1. december 2018, 10.30-15.00
Pogovor z umetniki, program na www.ugm.si
MANICA K. MUSIL / ŠIVARIJE
UGM Strossmayerjeva ulica 6 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaManica K. Musil / Šivarije
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
14. december 2018 - 23. februar 2019
otvoritev: petek, 14. december 2018, 19.00
otvoritveno vodstvo: petek, 14. december 2018, 18.00
kustosinja razstave: Mojca Štuhec
Trije mucki in zmaj, koza Cilka, pobalinska pujsa, čarobna školjka, komar Janez, mravljinčar Franc, lev Robert ter slon Stane so glavni junaki slikanic Manice K. Musil. Avtorica, sicer arhitektka, se je z ilustracijo začela ukvarjati leta 2011. Sprva je svoje zgodbe za otroke ilustrirala v grafični tehniki, sčasoma pa se je njen oblikovalski pristop spremenil in v kreativnem izbruhu se je odločno lotila drugačne prakse. Podob preprosto ni več risala, ampak jih začela šivati, lepiti in kvačkati. Leta 2013 je nastala prva knjiga Koza Cilka, sledile so ji Koza Cilka in kdo je popil vodo (2014), Pobalinska pujsa (2015), Čarobna školjka (2016), Komar Janez (2016) in Slon Stane (2017).
Maničin ustvarjalni proces poteka tako, da ima naprej v glavi zgodbo, ki si jo zapiše in skicira, šele nato jo sešije. Tekstilne ilustracije so ustvarjene s kombiniranjem različnih materialov - blaga, filca, vate, volne, niti, žice in papirja. Za pripravo posamezne knjige porabi več mesecev. Protagonisti pripovedi so običajno živali, za katere pravi, da jih imajo otroci zelo radi in se z njimi veliko lažje poistovetijo. Besedila v slikanicah so v obliki stripa, tečejo vzporedno z ilustracijami. Po dolgotrajnem postopku je končni izdelek tako likovno poseben, da je zanimiv tako za slovenski kot tudi mednarodni založniški trg. Maničine slikanice prebirajo otroci na Kitajskem, v Braziliji, Švici, Nemčiji, Avstriji, Španiji, Turčiji in Pakistanu ter kmalu še v Rusiji in Indiji.
Več: http://bit.ly/UGM_Sivarije
Vabljeni!
JOŽE ŠUBIC: TAKE A PICTURE / NAREDI SLIKO
Galerija EPEKA 8 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaVabljeni na otvoritev razstave "Naredi sliko" akademskega slikarja Jožeta Šubica. Otvoritev bo v Galeriji Epeka v petek, 14. decembra 2018, ob 19. uri. Razstavo in umetnika bo predstavila kustodinja Tanja Kerić.
"Prehod figure v zgodbo z zmečkanimi rjuhami, na katerih samevajo erotični rekviziti njene strasti, vzpostavlja poseben dialog tako na platnu kot z občinstvom. Dve strani, dve zgodbi. Skrivni pogled, ki razkriva voajerja, moškega, v prvi vrsti pa njo, opazovalko svojega opazovalca, ki z lastno (ne)prisotnostjo dirigira celoten tok dogajanja in ga dokumentira." (Tanja Kerić)
———————
Galerija Epeka, Koroška cesta 8, 2000 Maribor
Otvoritev razstave v petek, 14. decembra 2018, ob 19. uri.
Razstava bo na ogled do 31. januarja 2019.
Galerija Epeka je odprta vsak delovnik od 14. do 18. ure. V obdobju od 23. decembra do 3. januarja in izven delovnega časa po dogovoru: epeka@epeka.si.
COPY OF OSVETLJENA POT Z DELAVNICO »USTVARJAMO S SVETLOBO«
Vetrinjski dvor Vetrinjska ulica 30 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaZ vilinko Majo se podamo na sprehod po Osvetljeni poti, kjer srečamo Lumino in njene svetlobne postavitve v odkrivanju poti in trgov v drugačni luči, v iskanju idej za to, kar se obeta na koncu. Po hladnem raziskovalnem pohodu nas v zavetju tople delavnice s čajem in v ustvarjalnem vzdušju pričaka vilinka Monika. Monika ima rada vse, kar sveti in utripa, zato tudi tokrat pripravlja ustvarjanje s svetlobo. Najmlajši s pomočjo staršev, tisti malo večji pa sami, v steklo vrežemo svoje ime, ga okrasimo z lučkami in doma postavimo na okensko polico, nočno omarico ali pod smrečico.
____
● VEČ O FESTIVALU: https://www.vetrinjski-dvor.si/vilinsko-mesto/
● ZAČETNA LOKACIJA: Slomškov trg - fontana
● ORGANIZATOR: Društvo Hiša! v sodelovanju z Narodnim domom Maribor
ZGODOVINA FOTOGRAFIJE IN FOTOGRAFSKE TEHNIKE
Fotografski muzej Maribor 19 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaČloveštvo že vse od začetka spremlja želja po dokazovanju in razumevanju sveta, ki nas obdaja. Zagotovo so si ljudje marsikdaj želeli, da bi lahko določen trenutek ujeli v sliko, ki bi obstala za vekomaj. Želja se je iz nekdaj neverjetnega in prek številnih poskusov razvila ne le v umetnost, ampak v industrijo, v kateri dela več milijonov ljudi po vsem svetu.
Z izrazom fotografija opisujemo celoto postopkov, s katerimi brez čopiča ali svinčnika naredimo realistične in trajne podobe na materialu.
Začetki fotografije segajo daleč v preteklost. Vse se je začelo s camero obscuro. Izraz, dobesedno temna soba, označuje optični pojav, pri katerem se obrnjena slika osvetljenega predmeta skozi točkasto odprtino temnega prostora projicira na nasprotno steno. Kitajski filozof Mo-Ti je camero obscuro omenjal že v 5. stoletju pr. n. š., slavni grški učenjak pa je o njej poročal stoletje kasneje. Okoli leta 1500 pa je camero obscuro opisal Leonardo da Vinci in jo primerjal s človeškim očesom.
Leta 1550 je Girolamo Cardano povečal ostrino in svetlost slik z uporabo bikonveksne leče, leta 1568 pa je Daniele Barbaro izboljšal lastnosti upodabljanja s camero obscuro z vgradnjo zaslonk. Skoraj 100 let kasneje, leta 1646, je Atanazij Kircher opisal prenosno camero obscuro, leta 1685 pa Johann Zahn zasnoval zrcalnorefleksno camero obscuro.
Hiter razvoj fotografije se je začel šele v 19. stoletju. Leta 1802 je Thomas Wedgwood delal fotografske poskuse s papirjem in usnjem, ki sta bila prepojena s srebrovim nitratom, vendar nastalih slik ni znal ohraniti. Prva trajna fotografija iz leta 1827, »Pogled z okna posestva La Gras pri Saint-Loup-de-Varennes«, je nastala tako, da je Joseph Nicéphore Niépce kositrne plošče, prevlečene z bitumensko smolo, v cameri obscuri osvetljeval 8 ur.
Leta 1829 sta Niépce in Louis Jacques Mande Daguerre sklenila partnersko pogodbo za razvoj fotografije, leta 1835 pa je Daguerre odkril nastajanje latentne slike na posrebreni bakreni plošči, ki je bila izpostavljena hlapom joda in jo je bilo mogoče razviti s hlapi živega srebra – dagerotipija. Francoska vlada je odkupila Daguerrov izum in ga dala brezplačno na voljo svetovni javnosti.
Angleški izumitelj William Fox Talbot je naredil še korak dlje in ustvaril negativ. Postopek je imenoval kalotipija, vendar ga poznamo tudi pod imenom talbotipija.
1839 je angleški astronom John Herschell izumil način, kako fiksirati sliko: potopimo jo v raztopino kuhinjske soli. Istega leta je prvi uporabil termin fotografija, uveljavil pa je tudi termina pozitiv in negativ.
Slovenec Janez Puhar je leta 1843 odkril postopek fotografiranja na stekleno ploščo – heliotipija. Postopek se ni uveljavil, ker je bil nevaren zdravju.
Abel Niépce de Saint Victor je leta 1847 v kalotipiji papir nadomestil s steklom. V uradnih krogih velja za izumitelja fotografije na steklo.
Leta 1851 je Frederick Scott Archer predstavil svoj postopek z mokrim kolodijem – ferotipija ali tintipija. Stekleno ploščo je premazal z raztopino kolodija in jo še mokro izpostavil sončni svetlobi. Slika je bila ostra. Adolphe Martin je leta 1853 namesto stekla uporabil temno lakirano kositrno ploščo.
Prva barvna fotografija je nastala leta 1861, posnel pa jo je James Clark Maxwell, ki je dokazal, da je z mešanjem modre, rdeče in zelene mogoče dobiti katerokoli barvo svetlobe iz vidnega spektra.
Okoli leta 1880 je Richard Leach Meadox namesto mokrega kolodija kot medij uporabil želatino, ki je srebrove soli obdržala na steklu. Charles Bennet je naredil prvo suho želatinasto ploščo, ki je omogočila napredek in dokončno izpodrinila mokro kolodijsko ploščo. Leta 1887 je Hannibal Goodwin kot nosilec svetločutnih slojev uporabil prozoren in gibljiv celuloidni film.
Fotografiranje pa je bilo kljub vsemu še vedno zapleten postopek, vse do leta 1888, ko je George Eastman patentiral prvo boks kamero, ki je vključevala film v zvitku. Že leta 1890 je podjetje Kodak dalo na trg prvi fotoaparat, imenovan Brownie.
Otto Barnack je leta 1913 zasnoval prafotoaparat Leica za 35-milimeterske filme in leta 1925 se je začela velikoserijska proizvodnja njegovega naslednika. Leta 1929 je na tržišče prišel zrcalnorefleksni fotoaparat Rolleiflex.
Leta 1935 je družba Kodak razvila prvi barvni diapostopek, enako je leta 1936 naredila družba Agfa. Še istega leta je družba IHAGEE Dresden predstavila enooki zrcalnorefleksni fotoaparat Kine Exakta. Leta 1939 je bil izdelan najmanjši fotoaparat Minox, družba Agfa pa je predstavila barvni postopek negativ-pozitiv.
Leta 1947 je Edwin Land odkril črno-beli polaroidni postopek, 1969 pa sta Willard Boyle in George E. Smith izumila senzor CCD.
Leta 1972 je Willis Adcock patentiral digitalni fotoaparat, leta 1975 pa je Steven Sasson patentiral prototip digitalne kamere. Leta 1989 je Sony predstavil prvi digitalni fotoaparat Promavica MVC – 5000.
COPY OF »NA DESNI GA, NA LEVI NI – PRED NAMI SVETLI CILJ LEŽI«
5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000Razstava prikazuje predvsem boj za slovensko severno mejo na Štajerskem in vzhodnem Koroškem, na ozemlju, ki je bilo konec leta 1918 v Štajerskem obmejnem poveljstvu.
Atentat na prestolonaslednika Franca Ferdinanda 28. junija 1914 v Sarajevu je bil povod za začetek prve svetovne vojne. Z vojno so se razmere v državi poslabšale. Splošno pomanjkanje je država urejala z uvedbo tedenskih nakaznic za osnovna živila, kurjavo, čistila in podobno. Vojni obvezniki so morali v vojsko. Uvedba izjemnih zakonov je omejila politično življenje in državljanske pravice. Zaostrili so se odnosi med Nemci in Slovenci. Dogajali so se fizični napadi, hišne preiskave, ovaduštva in aretacije Slovencev, predvsem duhovnikov in učiteljev. Vladna in vojaška komisija, ki sta v letih 1917 in 1918 preverjali utemeljenost pritožb in interpelacij slovenskih poslancev v dunajski poslanski zbornici, sta ugotovili, da za preganjanje Slovencev ni bilo pravih razlogov.
Slovenski, hrvaški in srbski poslanci so 30. maja 1917 z Majniško deklaracijo v dunajski poslanski zbornici zahtevali ustanovitev samostojne države, pod habsburško dinastijo. Poslanska izjava je izzvala močno deklaracijsko gibanje (zbiranje podpisov za izjavo, množična zborovanja…). Nemci so proti deklaraciji protestirali, prirejali svoja ljudska zborovanja (Volkstage) in 25. maja 1918 organizirali sprejem pri cesarju Karlu. Cesar jim je zagotovil, da slovenske dežele ne bodo vključene v jugoslovansko državo.
Neposredne priprave za prevrat so se začele z ustanovitvijo Narodnega sveta za slovenske dežele in Istro 16. avgusta 1918 v Ljubljani. Za Maribor je bila pomembna ustanovitev Narodnega sveta za Štajersko 26. septembra 1918. Za predsednika je bil izbran dr. Karel Verstovšek, za podpredsednika pa dr. Franjo Rosina. V Zagrebu je bil 5. ali 6. oktobra ustanovljen Narodni svet (Narodno vijeće) Države Slovencev, Hrvatov in Srbov (Države SHS). Za predsednika je bil imenovan dr. Anton Korošec. V Zagrebu in Ljubljani je bila 29. oktobra 1918 razglašena ustanovitev Države SHS, pod vodstvom Narodnega vijeća v Zagrebu, za slovenski del države je bila 31. oktobra 1918 ustanovljena Narodna vlada SHS v Ljubljani. Njen predsednik je bil Josip vitez Pogačnik.
Prvega novembra 1918. je Narodni svet prevzel okrajna glavarstva na slovenskem Štajerskem, major Rudolf Maister pa je odstavil mariborskega vojaškega poveljnika in prevzel vojaško oblast v Mariboru in na slovenskem Štajerskem. Narodni svet mu je podelil generalski čin. General Maister je takoj odslovil tuje vojake in ustanovil slovensko vojsko. Postavljeni so bili prvi temelji za slovenski Maribor. Mestna občina je še bila v nemških rokah. Svet Mestne občine Maribor je 30. oktobra 1918 sprejel sklep, da je Maribor s širšim zaledjem sestavni del nove države Nemške Avstrije. S soglasjem Narodnega sveta in generala Maistra je Mestna občina 3. novembra 1918 ustanovila varnostno stražo (Schutzwehr – Zelena garda). Mariborski občinski svet je 12. novembra na razširjeni seji proslavil ustanovitev Republike Nemške Avstrije in ponovno sprejel sklep, da je Maribor njen sestavni del. Povezal se je s socialnimi demokrati in v razširjeni občinski svet vključil deset njihovih članov. S tem se je mariborsko socialnodemokratsko delavstvo odločno opredelilo za Nemško Avstrijo.
General Maister se je zavedal, da mora okrepiti svojo slovensko vojsko, če hoče obraniti Maribor. Odločil se je za mobilizacijo. Zbralo se je toliko slovenskih vojakov, da je bil 21. novembra 1918 ustanovljen Mariborski pešpolk. Že 23. novembra 1918 je general Maister s skrbno premišljeno akcijo razorožil Schutzwehr. S tem so se Slovenci v Mariboru toliko okrepili, da so lahko prevzeli sodišče, pošto, železnico, nekatere šole, orožništvo in 2. januarja 1919 še mestno upravo. Prišlo je do velike stavke nemških uradnikov in delavcev, ki je trajala od 29. novembra do 14. decembra 1918. Konec novembra in v začetku decembra je slovenska vojska brez večjega odpora zasedla kraje ob narodnostni meji od Radgone do Velikovca, nato pa začela prodirati proti Celovcu. Po porazih pri Grabštanju, 15. decembra 1918, in v Labotski dolini je slovenski vojski severno od Drave uspelo obraniti le velikovško mostišče.
Država Slovencev, Hrvatov in Srbov se je 1. decembra 1918 združila s Kraljevino Srbijo v Kraljevino Srbov, Hrvatov in Slovencev. Združitev so v Mariboru proslavili 15. decembra 1918.
Dne 27. januarja 1918 so Nemci organizirali velike demonstracije, da bi dokazali ameriški delegaciji, ki jo je vodil podpolkovnik Sherman Miles, da je Maribor nemško mesto. Demonstracije so se končale z neredi in s streljanjem na Glavnem trgu. Ubitih je bilo devet demonstrantov.
Ob narodnostni meji so bili spopadi v Lučanah 14. januarja 1919, pri Radgoni v začetku februarja 1919 in pri Soboti 12. marca 1919. Po spopadih pri Radgoni so bila v Mariboru pogajanja med graško in ljubljansko deželno vlado. 13. februarja 1919 je bila podpisana Mariborska pogodba, ki je določala razmejitveno črto, veljavno do podpisa mirovne pogodbe. Mirovna konferenca v Parizu je to črto z majhnimi spremembami potrdila za državno mejo.
Na mirovni konferenci v Parizu je o mejah odločal Vrhovni svet, ki so ga sestavljali najvišji predstavniki Združenih držav Amerike, Francije, Velike Britanije, Italije in Japonske. Delegacijo Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev so sestavljali Nikola Pašić, dr. Ante Trumbić, dr. Milenko Vesnić in Ivan Žolger. Formalno je bila to delegacija Srbije. Na štajerskem mejnem odseku je sprva kazalo, da bo Kraljevina SHS dobila vse ozemlje, ki ga je zasedla Maistrova vojska. Toda avstrijska delegacija je s pomočjo italijanske prepričala Vrhovni svet, da je 25. avgusta 1919 določil plebiscit tudi na štajerskem mejnem odseku, in to v mejah, ki jih je predlagala Avstrija. Delegacija Kraljevine SHS je s podporo francoske delegacije uspela prepričati Vrhovni svet, da je 29. avgusta dokončno odklonil plebiscit in sporno ozemlje dodelil Kraljevini SHS, le Radgono je dobila Avstrija. Mirovna pogodba z Avstrijo je bila podpisana 10. septembra 1919 v Saint – Germainu.
ARS PHARMACEUTICA – UMETNOST LEKARNIŠTVA – VIRTUALNI OGLED
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaRazstava prikazuje rekonstrukcijo historične lekarne s konca 19. stoletja. Predstavljeni so prodajni prostor lekarne (oficina), z originalnimi lekarniškimi omarami in stojnicami ter recepturno mizo, lekarniški laboratorij z opremo za izdelavo zdravil in materialka (skladišče za surovine). Posebej so izpostavljeni predmeti iz nekdanjih samostanskih lekarn v Olimju in Slovenski Bistrici ter iz nekdanjih štajerskih mestnih lekarn. Razstavljena je tudi lekarniška knjiga s konca 16. stoletja. Na ogled so rastlinske droge, ki jih obiskovalci lahko primejo in povohajo, izvedo pa tudi o zlorabi drog.
Virtualni ogled: https://museum-mb.si/virtualni-vodnik-po-muzeju/