COPY OF ŠOLA ANIMIRANEGA FILMA/ENIMATION SCHOOL 2018/19 ZA ODRASLE
Vetrinjski dvor Vetrinjska ulica 30 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaŠola animiranega filma/ENIMATION school poteka 1 x tedensko v Mariboru, v Vetrinjskem dvoru, pod okriljem Društva za razvoj filmske kulture, v sodelovanju z Zavodom MARS Maribor. Namenjena je vsem, ki si želite ustvarjati animirane filme v klasičnih tehnikah risanja, slikanja, animiranja lutk ali kolaža ...
Termin ob torkih od 16.30 do 18.00 je namenjen otrokom in začetnikom, od 18.30 do 21.00 pa odraslim.
Šola animiranega filma je sofinancirana s strani Mestne občine Maribor, zato je v letu 2018 cena udeležbe 30€/mesec.
Redna cena šole animiranega filma je 55€/mesec.
Vabljeni na informativno srečanje, ki bo 11. 9. 2018 ob 16.30 in 18.00, v Vetrinjskem dvoru (Vetrinjska ulica 30), Maribor.
DRFK in Zavod MARS Maribor
TONI SOPRANO / ʹOUT TA KĒ – PRODAJNA RAZSTAVA
UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaToni Soprano / ʹout ta kē - prodajna razstava
UGM trgovina, Strossmayerjeva ul. 6
18. oktober 2018 – 17. februar 2019
otvoritev in pogovor z umetnico: četrtek, 18. oktober 2018, 18.00
V UGM trgovini nadaljujemo s serijo prodajnih razstav, ki izpostavljajo lokalne umetnike. Tokrat se intermedijska umetnica Toni Soprano predstavlja z avtorsko fotografsko knjigo ʹout ta kē, ki si jo bo možno ogledati in kupiti do 17. februarja 2019. Otvoritev bo pospremil pogovor z ustvarjalko ter druženje ob mehurčkih.
ʹout ta kē izhaja iz ang. besede OUTTAKE, uporablja se v filmskem jeziku. Je del nosilca vizualnih podatkov, ki je odstranjen v postopku urejanja in ni vključen v končno delo. To so napake, ki so odstranjene, da film “funkcionira”. Tudi v fotografiji uporabljamo ta izraz za tiste fotografije, ki so odstranjene iz končne serije. V angleškem jeziku besedo napake prevedemo kot ERRORS, v besedi ERRORS, če se zgodijo napake in izpadeta črki R in R, dobimo besedo EROS, iz tega sledi: ER℟O℟S → EROS.
(uvod v knjigi ʹout ta kē)
Metka Golec živi in dela v Mariboru, študirala je arhitekturo na Tehnični univerzi v Gradcu, fotografijo na Šoli za umetniško fotografijo Friedl Kubelka na Dunaju in magistrirala iz fotografije in slikarstva na dunajski Akademiji za lepe umetnosti. Petnajst let je bila polovica umetniškega tandema son:DA, zadnja leta pa deluje samostojno pod psevdonimom Toni Soprano. Področje njenega ustvarjanja zajema scenografijo, zvok in svetlobo ter fotografijo. Zanjo so značilne z računalniško miško ustvarjene risbe najrazličnejših velikosti, največ pa dela v gledališču, kjer scenografsko sodeluje z režiserjem Ivico Buljanom.
Ogled prodajne razstave je brezplačen.
VABLJENI!
Toni Soprano / ʹout ta kē - selling exhibition
UGM shop, Strossmayerjeva 6
18 October 2018 – 17 February 2019
opening and a conversation with the artist: Thursday, 18 October 2018, 18:00
Maribor native intermedia artist Toni Soprano presents herself with the ʹout ta kē photo book. The selling exhibition will be displayed at the UGM Shop until 17 February 2017. At the opening, a conversation with the artist will be held, moderated by Brigita Strnad, Museum Advisor at the UGM.
ʹout ta kē comes from the English term OUTTAKE, used in film terminology. An outtake is any take of a movie that is removed or otherwise not used in the final cut. Some of these takes are humorous mistakes made in the process of filming. These are errors, removed in order for the movie to “work”. The same expression applies in photography for pictures removed from the final series. In English language, if there are errors in the word ERRORS and R & R are left out, we get the word EROS: ER℟O℟S → EROS.
(from the book ʹout ta kē)
Metka Golec lives and works in Maribor. She studied architecture at the Technical University in Graz, photography at Friedl Kubelka Schule für künstlerische Fotografie in Vienna and acquired her MA degree at the Academy of Fine Arts in Vienna. For fifteen years, she had been one half of the artistic tandem son:DA, while for the last decade she has been working by herself under the alias Toni Soprano. Her work encompasses scenography, sound and light as well as photography. While her trademark have been drawings of various sizes made by computer mouse, lately she has been, for the most part, working in theatre, doing scenography with the director Ivica Buljan.
There is no admission charged for viewing the selling exhibition.
KINDLY INVITED!
COPY OF TONI SOPRANO / ʹOUT TA KĒ – PRODAJNA RAZSTAVA
UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaToni Soprano / ʹout ta kē - prodajna razstava
UGM trgovina, Strossmayerjeva ul. 6
18. oktober 2018 – 17. februar 2019
otvoritev in pogovor z umetnico: četrtek, 18. oktober 2018, 18.00
V UGM trgovini nadaljujemo s serijo prodajnih razstav, ki izpostavljajo lokalne umetnike. Tokrat se intermedijska umetnica Toni Soprano predstavlja z avtorsko fotografsko knjigo ʹout ta kē, ki si jo bo možno ogledati in kupiti do 17. februarja 2019. Otvoritev bo pospremil pogovor z ustvarjalko ter druženje ob mehurčkih.
ʹout ta kē izhaja iz ang. besede OUTTAKE, uporablja se v filmskem jeziku. Je del nosilca vizualnih podatkov, ki je odstranjen v postopku urejanja in ni vključen v končno delo. To so napake, ki so odstranjene, da film “funkcionira”. Tudi v fotografiji uporabljamo ta izraz za tiste fotografije, ki so odstranjene iz končne serije. V angleškem jeziku besedo napake prevedemo kot ERRORS, v besedi ERRORS, če se zgodijo napake in izpadeta črki R in R, dobimo besedo EROS, iz tega sledi: ER℟O℟S → EROS.
(uvod v knjigi ʹout ta kē)
Metka Golec živi in dela v Mariboru, študirala je arhitekturo na Tehnični univerzi v Gradcu, fotografijo na Šoli za umetniško fotografijo Friedl Kubelka na Dunaju in magistrirala iz fotografije in slikarstva na dunajski Akademiji za lepe umetnosti. Petnajst let je bila polovica umetniškega tandema son:DA, zadnja leta pa deluje samostojno pod psevdonimom Toni Soprano. Področje njenega ustvarjanja zajema scenografijo, zvok in svetlobo ter fotografijo. Zanjo so značilne z računalniško miško ustvarjene risbe najrazličnejših velikosti, največ pa dela v gledališču, kjer scenografsko sodeluje z režiserjem Ivico Buljanom.
Ogled prodajne razstave je brezplačen.
VABLJENI!
Toni Soprano / ʹout ta kē - selling exhibition
UGM shop, Strossmayerjeva 6
18 October 2018 – 17 February 2019
opening and a conversation with the artist: Thursday, 18 October 2018, 18:00
Maribor native intermedia artist Toni Soprano presents herself with the ʹout ta kē photo book. The selling exhibition will be displayed at the UGM Shop until 17 February 2017. At the opening, a conversation with the artist will be held, moderated by Brigita Strnad, Museum Advisor at the UGM.
ʹout ta kē comes from the English term OUTTAKE, used in film terminology. An outtake is any take of a movie that is removed or otherwise not used in the final cut. Some of these takes are humorous mistakes made in the process of filming. These are errors, removed in order for the movie to “work”. The same expression applies in photography for pictures removed from the final series. In English language, if there are errors in the word ERRORS and R & R are left out, we get the word EROS: ER℟O℟S → EROS.
(from the book ʹout ta kē)
Metka Golec lives and works in Maribor. She studied architecture at the Technical University in Graz, photography at Friedl Kubelka Schule für künstlerische Fotografie in Vienna and acquired her MA degree at the Academy of Fine Arts in Vienna. For fifteen years, she had been one half of the artistic tandem son:DA, while for the last decade she has been working by herself under the alias Toni Soprano. Her work encompasses scenography, sound and light as well as photography. While her trademark have been drawings of various sizes made by computer mouse, lately she has been, for the most part, working in theatre, doing scenography with the director Ivica Buljan.
There is no admission charged for viewing the selling exhibition.
KINDLY INVITED!
AKUPARA INKUBATOR ROKODELSTVA, ZADRUŽNIŠTVA IN KULTURNE PRODUKCIJE
Kulturni inkubator 18 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaS projektom AKUPARA vzpostavljamo inkubator rokodelstva/ oblikovanja, zadružništva in kulturne produkcije, namenjen povezovanju priseljencev, beguncev in uveljavljenih slovenskih ustvarjalcev/ oblikovalcev. Skozi tovrstno povezovanje promoviramo metode soustvarjanja in izmenjave veščin, ki so posledica migracij v preteklosti in sedanjosti. Procesi usposabljanj krepijo aktivno vključenost ter promovirajo pozitivno podobo migracij in njihov kulturni doprinos. Udeleženci usposabljanj so aktivno vključeni v zadružništvo kot orodje za krepitev ekonomske avtonomije in socialnih mrež, ki so ključne za premagovanje družbene izključenosti. Usposabljanje s področja kulturne produkcije je priložnost za kontekstualizacijo predmetov, artikulacijo zgodb in, posledično, soustvarjanje lastne medijske in javne podobe. S projektom uvajamo inovativne načine mreženja na vseh ravneh, pri čemer je v ospredju področje kulture. Odpiramo prostor za medkulturni dialog, omogočamo osebni stik med ljudmi različnih kultur in razvijamo kompetence za vstop na trg dela. Med cilji projekta je razvoj etične oblikovalske blagovne znamke. V projekt bo vključenih najmanj 45 priseljencev in beguncev. Večino aktivnosti izvajamo v Mariboru. Vodilni partner je Društvo Terra Vera v partnerstvu s CAAP, društvom Nagib in društvom Prostor Vmes ter širši podporni mreži (Kreativni center CzK, MAO, EPEKA, UGM, Društvo Odnos...). Koordinatorica projekta je Batavia Dalati.
https://www.terra-vera.org/si/akupara-inkubator
Dogodki bodo potekali v Kulturnem Inkubatorju, Tkalki - Caapu, UGM in Centru za kreativnost Maribor.
Usposabljanje je razdeljeno v tri glavne sklope:
1. SKLOP: RAZVOJ PROTOTIPOV rokodelskih/ OBLIKOVALSKIH IZDELKOV
Priseljenci in begunci v nova kulturna okolja prinašajo znanje, talente in veščine, ki ob ustrezni podpori lahko predstavljajo velik doprinos. Priseljence in begunce, ki so v Slovenijo prišli z izkušnjami, znanjem, talenti, in imajo ambicijo in željo po delu, povezujemo z uveljavljenimi rokodelci in oblikovalci. Lokalni mentorji z velikim posluhom za izročila matičnih kultur udeležencev njihove veščine razvijajo na način, ki je v večji meri prilagojen novemu okolju, njegovim poetikam in trendom, hkrati s tem pa udeleženci krepijo tudi kompetence na področju vstopa v področje dela v našem okolju. Navdih za ustvarjanje izdelkov udeleženci črpajo iz lastnih zgodb, ki odražajo realno podobo migracij in s tem ponujajo alternativno možnost populističnim podobam, ki jih krojijo množični mediji. Modul obsega 260 ur.
Mentorice in mentorji:
Maja Licul (Oblikovanje nakita)
Oloop (Vizualno pripovedovanje)
Prostor Vmes (Oblikovanje pohištva in notranje opreme)
Anja Slapničar (Unikatno oblikovanje keramike)
Nina Holc in Tomaž Tomljanović (Oblikovanje tekstilij)
2. SKLOP: ZADRUŽNIŠTVO
Skozi raznolike metode neformalnega učenja se udeleženci seznanjajo s temeljimi informacijami o zadružništvu in spoznavajo ključne razlike med kapitalskimi družbami in zadružnimi podjetji. Pridobivajo veščine preoblikovanja vrednot v elemente poslovnega modela/ zadruge, pri čemer je poudarek na medkulturnem dialogu in kontekstu vrednot v raznolikih okoljih. Na podlagi detekcije in analize lastnih vrednost udeleženci pridobivajo osnovna znanja in veščine na področju zadružništva. Hkrati bodo skozi projekt razvijajo novo zadrugo, kjer bodo v vodenem okolju udeleženi v razvoju družbeno inovativnega produkta. Modul obsega 60 ur.
Mentorice:
Luna Jurančič Šribar
3. SKLOP: KULTURNA PRODUKCIJA
Skozi usposabljanja s področja kulturne produkcije udeleženci ozaveščajo, da rokodelski izdelki niso zgolj estetski predmeti, pač pa so izrazni medij za prenos sporočil, s pomočjo katerih lahko priseljenci in begunci sami oblikujejo in artikulirajo svoje zgodbe (in zgodbe srečanj), s tem pa soustvarjajo in nadzorujejo lastno medijsko in javno podobo. Seznanjanje z lokalno kulturno dediščino ob obiskih kulturnih ustanov in med delom s samostojnimi ustvarjalci na področju kulture služi kot navdih pri ustvarjanju izdelkov ter način, na katerega se priseljenci in begunci umeščajo v novo okolje, si prisvajajo prostor in lokalne kulturne tradicije, hkrati pa nanjo gledajo iz drugačne, nove perspektive ter ta specifični pogled izrazijo v lastnih kreacijah. Eden izmed rezultatov tega sklopa bo postavitev 'Dnevna soba II', konceptualne razstavna postavitev, ki bo privabljala raznolika občinstva in se vzpostavljala kot prostor ustvarjalnih srečevanj med priseljenci, begunci in lokalnimi oblikovalci, rokodelci. Modul obsega 60 ur.
Mentorice in mentorji:
Petra Hazabent
Tomaž Tomljanović
Prostor Vmes
SOBARVI – NINA ŠULIN, NATALIJA R. ČRNČEC
Salon uporabnih umetnosti 1 Glavni trg Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaSOBARVI je instalacija, kjer se v prostoru srečata dve barvni telesi, modro in rdeče telo. Modra v svoji tkani prosojnosti in rdeča v snovni telesnosti. Telesi v ločenosti in omejenem gibanju zavzemata temo in jo osvetljujeta s svojo govorico. Njuni ločeni telesnosti se v prostoru v različnih pogledih gledalca spajata v novo barvno telo, obogateno z drugostjo.
Instalacija je postavljena v zatemnjen prostor, zgrajena iz elementov odzivnih na UV svetlobo ter obogatena z zvočnim ambientom Andreja Hrvatina.
Vljudno vabljeni.
Vstop prost.
Kulturni program Kooperative PERON podpira Mestna občina Maribor.
NE GLEJ NAZAJ, OKEJ? | NO LOOKING BACK, OKAY?
UGM 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaNe glej nazaj, okej?
otvoritev: petek, 30. november 2018, 19.00
30. november 2018 – 17. marec 2019
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva ulica 6
razstavo bo odprl: Luka Mesec, poslanec Levice
umetniki: Adel Abdessemed, Sarah Abu Abdallah, Allora & Calzadilla, Mounira Al Solh, Francis Alÿs, Nika Autor, Morten Barker, Nataša Berk, Ana Dana Beroš, Jasmina Cibic, Cao Fei, Vadim Fiškin, Tanja Lažetić, Nina Mangalanayagam, Emeka Ogboh, Agnieszka Polska in Witek Orski, Hrair Sarkissian, Massinissa Selmani
kustosinja: Simona Vidmar
Ne glej nazaj, okej? je mednarodna razstava, ki predstavlja dela mladih in uveljavljenih vizualnih umetnikov, ki svojo prakso usmerjajo k raziskovanju spomina, zgodovinjenja in gradnji identitete. Razstava v razmislek ponuja vprašanje, ali nam pogled nazaj lahko končno omogoči nov začetek? Avtorji na razstavi ustvarjajo instalacije, video in projekcije, risbe, slike in performativne intervencije. Več: www.ugm.si/razstave/ne-glej-nazaj-okej-3043/
Razstava je nastala s podporo Goethe-Institut Ljubljana ter Francoskega inštituta v Sloveniji.
otvoritveni program: sobota, 1. december 2018, 10.30-15.00
Pogovor z umetniki, program na www.ugm.si
MANICA K. MUSIL / ŠIVARIJE
UGM Strossmayerjeva ulica 6 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaManica K. Musil / Šivarije
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
14. december 2018 - 23. februar 2019
otvoritev: petek, 14. december 2018, 19.00
otvoritveno vodstvo: petek, 14. december 2018, 18.00
kustosinja razstave: Mojca Štuhec
Trije mucki in zmaj, koza Cilka, pobalinska pujsa, čarobna školjka, komar Janez, mravljinčar Franc, lev Robert ter slon Stane so glavni junaki slikanic Manice K. Musil. Avtorica, sicer arhitektka, se je z ilustracijo začela ukvarjati leta 2011. Sprva je svoje zgodbe za otroke ilustrirala v grafični tehniki, sčasoma pa se je njen oblikovalski pristop spremenil in v kreativnem izbruhu se je odločno lotila drugačne prakse. Podob preprosto ni več risala, ampak jih začela šivati, lepiti in kvačkati. Leta 2013 je nastala prva knjiga Koza Cilka, sledile so ji Koza Cilka in kdo je popil vodo (2014), Pobalinska pujsa (2015), Čarobna školjka (2016), Komar Janez (2016) in Slon Stane (2017).
Maničin ustvarjalni proces poteka tako, da ima naprej v glavi zgodbo, ki si jo zapiše in skicira, šele nato jo sešije. Tekstilne ilustracije so ustvarjene s kombiniranjem različnih materialov - blaga, filca, vate, volne, niti, žice in papirja. Za pripravo posamezne knjige porabi več mesecev. Protagonisti pripovedi so običajno živali, za katere pravi, da jih imajo otroci zelo radi in se z njimi veliko lažje poistovetijo. Besedila v slikanicah so v obliki stripa, tečejo vzporedno z ilustracijami. Po dolgotrajnem postopku je končni izdelek tako likovno poseben, da je zanimiv tako za slovenski kot tudi mednarodni založniški trg. Maničine slikanice prebirajo otroci na Kitajskem, v Braziliji, Švici, Nemčiji, Avstriji, Španiji, Turčiji in Pakistanu ter kmalu še v Rusiji in Indiji.
Več: http://bit.ly/UGM_Sivarije
Vabljeni!
JOŽE ŠUBIC: TAKE A PICTURE / NAREDI SLIKO
Galerija EPEKA 8 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaVabljeni na otvoritev razstave "Naredi sliko" akademskega slikarja Jožeta Šubica. Otvoritev bo v Galeriji Epeka v petek, 14. decembra 2018, ob 19. uri. Razstavo in umetnika bo predstavila kustodinja Tanja Kerić.
"Prehod figure v zgodbo z zmečkanimi rjuhami, na katerih samevajo erotični rekviziti njene strasti, vzpostavlja poseben dialog tako na platnu kot z občinstvom. Dve strani, dve zgodbi. Skrivni pogled, ki razkriva voajerja, moškega, v prvi vrsti pa njo, opazovalko svojega opazovalca, ki z lastno (ne)prisotnostjo dirigira celoten tok dogajanja in ga dokumentira." (Tanja Kerić)
———————
Galerija Epeka, Koroška cesta 8, 2000 Maribor
Otvoritev razstave v petek, 14. decembra 2018, ob 19. uri.
Razstava bo na ogled do 31. januarja 2019.
Galerija Epeka je odprta vsak delovnik od 14. do 18. ure. V obdobju od 23. decembra do 3. januarja in izven delovnega časa po dogovoru: epeka@epeka.si.
COPY OF OSVETLJENA POT Z DELAVNICO »USTVARJAMO S SVETLOBO«
Vetrinjski dvor Vetrinjska ulica 30 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaZ vilinko Majo se podamo na sprehod po Osvetljeni poti, kjer srečamo Lumino in njene svetlobne postavitve v odkrivanju poti in trgov v drugačni luči, v iskanju idej za to, kar se obeta na koncu. Po hladnem raziskovalnem pohodu nas v zavetju tople delavnice s čajem in v ustvarjalnem vzdušju pričaka vilinka Monika. Monika ima rada vse, kar sveti in utripa, zato tudi tokrat pripravlja ustvarjanje s svetlobo. Najmlajši s pomočjo staršev, tisti malo večji pa sami, v steklo vrežemo svoje ime, ga okrasimo z lučkami in doma postavimo na okensko polico, nočno omarico ali pod smrečico.
____
● VEČ O FESTIVALU: https://www.vetrinjski-dvor.si/vilinsko-mesto/
● ZAČETNA LOKACIJA: Slomškov trg - fontana
● ORGANIZATOR: Društvo Hiša! v sodelovanju z Narodnim domom Maribor
ZGODOVINA FOTOGRAFIJE IN FOTOGRAFSKE TEHNIKE
Fotografski muzej Maribor 19 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaČloveštvo že vse od začetka spremlja želja po dokazovanju in razumevanju sveta, ki nas obdaja. Zagotovo so si ljudje marsikdaj želeli, da bi lahko določen trenutek ujeli v sliko, ki bi obstala za vekomaj. Želja se je iz nekdaj neverjetnega in prek številnih poskusov razvila ne le v umetnost, ampak v industrijo, v kateri dela več milijonov ljudi po vsem svetu.
Z izrazom fotografija opisujemo celoto postopkov, s katerimi brez čopiča ali svinčnika naredimo realistične in trajne podobe na materialu.
Začetki fotografije segajo daleč v preteklost. Vse se je začelo s camero obscuro. Izraz, dobesedno temna soba, označuje optični pojav, pri katerem se obrnjena slika osvetljenega predmeta skozi točkasto odprtino temnega prostora projicira na nasprotno steno. Kitajski filozof Mo-Ti je camero obscuro omenjal že v 5. stoletju pr. n. š., slavni grški učenjak pa je o njej poročal stoletje kasneje. Okoli leta 1500 pa je camero obscuro opisal Leonardo da Vinci in jo primerjal s človeškim očesom.
Leta 1550 je Girolamo Cardano povečal ostrino in svetlost slik z uporabo bikonveksne leče, leta 1568 pa je Daniele Barbaro izboljšal lastnosti upodabljanja s camero obscuro z vgradnjo zaslonk. Skoraj 100 let kasneje, leta 1646, je Atanazij Kircher opisal prenosno camero obscuro, leta 1685 pa Johann Zahn zasnoval zrcalnorefleksno camero obscuro.
Hiter razvoj fotografije se je začel šele v 19. stoletju. Leta 1802 je Thomas Wedgwood delal fotografske poskuse s papirjem in usnjem, ki sta bila prepojena s srebrovim nitratom, vendar nastalih slik ni znal ohraniti. Prva trajna fotografija iz leta 1827, »Pogled z okna posestva La Gras pri Saint-Loup-de-Varennes«, je nastala tako, da je Joseph Nicéphore Niépce kositrne plošče, prevlečene z bitumensko smolo, v cameri obscuri osvetljeval 8 ur.
Leta 1829 sta Niépce in Louis Jacques Mande Daguerre sklenila partnersko pogodbo za razvoj fotografije, leta 1835 pa je Daguerre odkril nastajanje latentne slike na posrebreni bakreni plošči, ki je bila izpostavljena hlapom joda in jo je bilo mogoče razviti s hlapi živega srebra – dagerotipija. Francoska vlada je odkupila Daguerrov izum in ga dala brezplačno na voljo svetovni javnosti.
Angleški izumitelj William Fox Talbot je naredil še korak dlje in ustvaril negativ. Postopek je imenoval kalotipija, vendar ga poznamo tudi pod imenom talbotipija.
1839 je angleški astronom John Herschell izumil način, kako fiksirati sliko: potopimo jo v raztopino kuhinjske soli. Istega leta je prvi uporabil termin fotografija, uveljavil pa je tudi termina pozitiv in negativ.
Slovenec Janez Puhar je leta 1843 odkril postopek fotografiranja na stekleno ploščo – heliotipija. Postopek se ni uveljavil, ker je bil nevaren zdravju.
Abel Niépce de Saint Victor je leta 1847 v kalotipiji papir nadomestil s steklom. V uradnih krogih velja za izumitelja fotografije na steklo.
Leta 1851 je Frederick Scott Archer predstavil svoj postopek z mokrim kolodijem – ferotipija ali tintipija. Stekleno ploščo je premazal z raztopino kolodija in jo še mokro izpostavil sončni svetlobi. Slika je bila ostra. Adolphe Martin je leta 1853 namesto stekla uporabil temno lakirano kositrno ploščo.
Prva barvna fotografija je nastala leta 1861, posnel pa jo je James Clark Maxwell, ki je dokazal, da je z mešanjem modre, rdeče in zelene mogoče dobiti katerokoli barvo svetlobe iz vidnega spektra.
Okoli leta 1880 je Richard Leach Meadox namesto mokrega kolodija kot medij uporabil želatino, ki je srebrove soli obdržala na steklu. Charles Bennet je naredil prvo suho želatinasto ploščo, ki je omogočila napredek in dokončno izpodrinila mokro kolodijsko ploščo. Leta 1887 je Hannibal Goodwin kot nosilec svetločutnih slojev uporabil prozoren in gibljiv celuloidni film.
Fotografiranje pa je bilo kljub vsemu še vedno zapleten postopek, vse do leta 1888, ko je George Eastman patentiral prvo boks kamero, ki je vključevala film v zvitku. Že leta 1890 je podjetje Kodak dalo na trg prvi fotoaparat, imenovan Brownie.
Otto Barnack je leta 1913 zasnoval prafotoaparat Leica za 35-milimeterske filme in leta 1925 se je začela velikoserijska proizvodnja njegovega naslednika. Leta 1929 je na tržišče prišel zrcalnorefleksni fotoaparat Rolleiflex.
Leta 1935 je družba Kodak razvila prvi barvni diapostopek, enako je leta 1936 naredila družba Agfa. Še istega leta je družba IHAGEE Dresden predstavila enooki zrcalnorefleksni fotoaparat Kine Exakta. Leta 1939 je bil izdelan najmanjši fotoaparat Minox, družba Agfa pa je predstavila barvni postopek negativ-pozitiv.
Leta 1947 je Edwin Land odkril črno-beli polaroidni postopek, 1969 pa sta Willard Boyle in George E. Smith izumila senzor CCD.
Leta 1972 je Willis Adcock patentiral digitalni fotoaparat, leta 1975 pa je Steven Sasson patentiral prototip digitalne kamere. Leta 1989 je Sony predstavil prvi digitalni fotoaparat Promavica MVC – 5000.
COPY OF »NA DESNI GA, NA LEVI NI – PRED NAMI SVETLI CILJ LEŽI«
5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000Razstava prikazuje predvsem boj za slovensko severno mejo na Štajerskem in vzhodnem Koroškem, na ozemlju, ki je bilo konec leta 1918 v Štajerskem obmejnem poveljstvu.
Atentat na prestolonaslednika Franca Ferdinanda 28. junija 1914 v Sarajevu je bil povod za začetek prve svetovne vojne. Z vojno so se razmere v državi poslabšale. Splošno pomanjkanje je država urejala z uvedbo tedenskih nakaznic za osnovna živila, kurjavo, čistila in podobno. Vojni obvezniki so morali v vojsko. Uvedba izjemnih zakonov je omejila politično življenje in državljanske pravice. Zaostrili so se odnosi med Nemci in Slovenci. Dogajali so se fizični napadi, hišne preiskave, ovaduštva in aretacije Slovencev, predvsem duhovnikov in učiteljev. Vladna in vojaška komisija, ki sta v letih 1917 in 1918 preverjali utemeljenost pritožb in interpelacij slovenskih poslancev v dunajski poslanski zbornici, sta ugotovili, da za preganjanje Slovencev ni bilo pravih razlogov.
Slovenski, hrvaški in srbski poslanci so 30. maja 1917 z Majniško deklaracijo v dunajski poslanski zbornici zahtevali ustanovitev samostojne države, pod habsburško dinastijo. Poslanska izjava je izzvala močno deklaracijsko gibanje (zbiranje podpisov za izjavo, množična zborovanja…). Nemci so proti deklaraciji protestirali, prirejali svoja ljudska zborovanja (Volkstage) in 25. maja 1918 organizirali sprejem pri cesarju Karlu. Cesar jim je zagotovil, da slovenske dežele ne bodo vključene v jugoslovansko državo.
Neposredne priprave za prevrat so se začele z ustanovitvijo Narodnega sveta za slovenske dežele in Istro 16. avgusta 1918 v Ljubljani. Za Maribor je bila pomembna ustanovitev Narodnega sveta za Štajersko 26. septembra 1918. Za predsednika je bil izbran dr. Karel Verstovšek, za podpredsednika pa dr. Franjo Rosina. V Zagrebu je bil 5. ali 6. oktobra ustanovljen Narodni svet (Narodno vijeće) Države Slovencev, Hrvatov in Srbov (Države SHS). Za predsednika je bil imenovan dr. Anton Korošec. V Zagrebu in Ljubljani je bila 29. oktobra 1918 razglašena ustanovitev Države SHS, pod vodstvom Narodnega vijeća v Zagrebu, za slovenski del države je bila 31. oktobra 1918 ustanovljena Narodna vlada SHS v Ljubljani. Njen predsednik je bil Josip vitez Pogačnik.
Prvega novembra 1918. je Narodni svet prevzel okrajna glavarstva na slovenskem Štajerskem, major Rudolf Maister pa je odstavil mariborskega vojaškega poveljnika in prevzel vojaško oblast v Mariboru in na slovenskem Štajerskem. Narodni svet mu je podelil generalski čin. General Maister je takoj odslovil tuje vojake in ustanovil slovensko vojsko. Postavljeni so bili prvi temelji za slovenski Maribor. Mestna občina je še bila v nemških rokah. Svet Mestne občine Maribor je 30. oktobra 1918 sprejel sklep, da je Maribor s širšim zaledjem sestavni del nove države Nemške Avstrije. S soglasjem Narodnega sveta in generala Maistra je Mestna občina 3. novembra 1918 ustanovila varnostno stražo (Schutzwehr – Zelena garda). Mariborski občinski svet je 12. novembra na razširjeni seji proslavil ustanovitev Republike Nemške Avstrije in ponovno sprejel sklep, da je Maribor njen sestavni del. Povezal se je s socialnimi demokrati in v razširjeni občinski svet vključil deset njihovih članov. S tem se je mariborsko socialnodemokratsko delavstvo odločno opredelilo za Nemško Avstrijo.
General Maister se je zavedal, da mora okrepiti svojo slovensko vojsko, če hoče obraniti Maribor. Odločil se je za mobilizacijo. Zbralo se je toliko slovenskih vojakov, da je bil 21. novembra 1918 ustanovljen Mariborski pešpolk. Že 23. novembra 1918 je general Maister s skrbno premišljeno akcijo razorožil Schutzwehr. S tem so se Slovenci v Mariboru toliko okrepili, da so lahko prevzeli sodišče, pošto, železnico, nekatere šole, orožništvo in 2. januarja 1919 še mestno upravo. Prišlo je do velike stavke nemških uradnikov in delavcev, ki je trajala od 29. novembra do 14. decembra 1918. Konec novembra in v začetku decembra je slovenska vojska brez večjega odpora zasedla kraje ob narodnostni meji od Radgone do Velikovca, nato pa začela prodirati proti Celovcu. Po porazih pri Grabštanju, 15. decembra 1918, in v Labotski dolini je slovenski vojski severno od Drave uspelo obraniti le velikovško mostišče.
Država Slovencev, Hrvatov in Srbov se je 1. decembra 1918 združila s Kraljevino Srbijo v Kraljevino Srbov, Hrvatov in Slovencev. Združitev so v Mariboru proslavili 15. decembra 1918.
Dne 27. januarja 1918 so Nemci organizirali velike demonstracije, da bi dokazali ameriški delegaciji, ki jo je vodil podpolkovnik Sherman Miles, da je Maribor nemško mesto. Demonstracije so se končale z neredi in s streljanjem na Glavnem trgu. Ubitih je bilo devet demonstrantov.
Ob narodnostni meji so bili spopadi v Lučanah 14. januarja 1919, pri Radgoni v začetku februarja 1919 in pri Soboti 12. marca 1919. Po spopadih pri Radgoni so bila v Mariboru pogajanja med graško in ljubljansko deželno vlado. 13. februarja 1919 je bila podpisana Mariborska pogodba, ki je določala razmejitveno črto, veljavno do podpisa mirovne pogodbe. Mirovna konferenca v Parizu je to črto z majhnimi spremembami potrdila za državno mejo.
Na mirovni konferenci v Parizu je o mejah odločal Vrhovni svet, ki so ga sestavljali najvišji predstavniki Združenih držav Amerike, Francije, Velike Britanije, Italije in Japonske. Delegacijo Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev so sestavljali Nikola Pašić, dr. Ante Trumbić, dr. Milenko Vesnić in Ivan Žolger. Formalno je bila to delegacija Srbije. Na štajerskem mejnem odseku je sprva kazalo, da bo Kraljevina SHS dobila vse ozemlje, ki ga je zasedla Maistrova vojska. Toda avstrijska delegacija je s pomočjo italijanske prepričala Vrhovni svet, da je 25. avgusta 1919 določil plebiscit tudi na štajerskem mejnem odseku, in to v mejah, ki jih je predlagala Avstrija. Delegacija Kraljevine SHS je s podporo francoske delegacije uspela prepričati Vrhovni svet, da je 29. avgusta dokončno odklonil plebiscit in sporno ozemlje dodelil Kraljevini SHS, le Radgono je dobila Avstrija. Mirovna pogodba z Avstrijo je bila podpisana 10. septembra 1919 v Saint – Germainu.
ARS PHARMACEUTICA – UMETNOST LEKARNIŠTVA – VIRTUALNI OGLED
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaRazstava prikazuje rekonstrukcijo historične lekarne s konca 19. stoletja. Predstavljeni so prodajni prostor lekarne (oficina), z originalnimi lekarniškimi omarami in stojnicami ter recepturno mizo, lekarniški laboratorij z opremo za izdelavo zdravil in materialka (skladišče za surovine). Posebej so izpostavljeni predmeti iz nekdanjih samostanskih lekarn v Olimju in Slovenski Bistrici ter iz nekdanjih štajerskih mestnih lekarn. Razstavljena je tudi lekarniška knjiga s konca 16. stoletja. Na ogled so rastlinske droge, ki jih obiskovalci lahko primejo in povohajo, izvedo pa tudi o zlorabi drog.
Virtualni ogled: https://museum-mb.si/virtualni-vodnik-po-muzeju/
MED BLIŠČEM IN BEDO SREDNJEGA VEKA – VIRTUALNI OGLED
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaRazstava niza posamezne strukture in pojave iz obdobja od srednjega veka do začetka 18. stoletja v Mariboru in okolici (trgovanje, obrambo, vero, kugo, požare, mestno oblast, obrti). Razen muzealij jih pojasnjujejo makete, rekonstruirana sta ambienta dimnice in gostilne, obiskovalci lahko oblečejo viteški oklep… Razstava je v pritličju bastije, mestnega obrambnega stolpa iz sredine 16. stoletja, zgrajenega pod vodstvom arhitekta Domenica dell’Allia. Prikazano je protiturško obrambno utrjevanje na Štajerskem in v Slavoniji pod vodstvom omenjenega arhitekta, razstavljeno pa je tudi starejše orožje iz muzejske zbirke.
Virtualni ogled: https://museum-mb.si/virtualni-vodnik-po-muzeju/
»NA DESNI GA, NA LEVI NI – PRED NAMI SVETLI CILJ LEŽI«
Muzej NO 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaRazstava prikazuje predvsem boj za slovensko severno mejo na Štajerskem in vzhodnem Koroškem, na ozemlju, ki je bilo konec leta 1918 v Štajerskem obmejnem poveljstvu.
Atentat na prestolonaslednika Franca Ferdinanda 28. junija 1914 v Sarajevu je bil povod za začetek prve svetovne vojne. Z vojno so se razmere v državi poslabšale. Splošno pomanjkanje je država urejala z uvedbo tedenskih nakaznic za osnovna živila, kurjavo, čistila in podobno. Vojni obvezniki so morali v vojsko. Uvedba izjemnih zakonov je omejila politično življenje in državljanske pravice. Zaostrili so se odnosi med Nemci in Slovenci. Dogajali so se fizični napadi, hišne preiskave, ovaduštva in aretacije Slovencev, predvsem duhovnikov in učiteljev. Vladna in vojaška komisija, ki sta v letih 1917 in 1918 preverjali utemeljenost pritožb in interpelacij slovenskih poslancev v dunajski poslanski zbornici, sta ugotovili, da za preganjanje Slovencev ni bilo pravih razlogov.
Slovenski, hrvaški in srbski poslanci so 30. maja 1917 z Majniško deklaracijo v dunajski poslanski zbornici zahtevali ustanovitev samostojne države, pod habsburško dinastijo. Poslanska izjava je izzvala močno deklaracijsko gibanje (zbiranje podpisov za izjavo, množična zborovanja…). Nemci so proti deklaraciji protestirali, prirejali svoja ljudska zborovanja (Volkstage) in 25. maja 1918 organizirali sprejem pri cesarju Karlu. Cesar jim je zagotovil, da slovenske dežele ne bodo vključene v jugoslovansko državo.
Neposredne priprave za prevrat so se začele z ustanovitvijo Narodnega sveta za slovenske dežele in Istro 16. avgusta 1918 v Ljubljani. Za Maribor je bila pomembna ustanovitev Narodnega sveta za Štajersko 26. septembra 1918. Za predsednika je bil izbran dr. Karel Verstovšek, za podpredsednika pa dr. Franjo Rosina. V Zagrebu je bil 5. ali 6. oktobra ustanovljen Narodni svet (Narodno vijeće) Države Slovencev, Hrvatov in Srbov (Države SHS). Za predsednika je bil imenovan dr. Anton Korošec. V Zagrebu in Ljubljani je bila 29. oktobra 1918 razglašena ustanovitev Države SHS, pod vodstvom Narodnega vijeća v Zagrebu, za slovenski del države je bila 31. oktobra 1918 ustanovljena Narodna vlada SHS v Ljubljani. Njen predsednik je bil Josip vitez Pogačnik.
Prvega novembra 1918. je Narodni svet prevzel okrajna glavarstva na slovenskem Štajerskem, major Rudolf Maister pa je odstavil mariborskega vojaškega poveljnika in prevzel vojaško oblast v Mariboru in na slovenskem Štajerskem. Narodni svet mu je podelil generalski čin. General Maister je takoj odslovil tuje vojake in ustanovil slovensko vojsko. Postavljeni so bili prvi temelji za slovenski Maribor. Mestna občina je še bila v nemških rokah. Svet Mestne občine Maribor je 30. oktobra 1918 sprejel sklep, da je Maribor s širšim zaledjem sestavni del nove države Nemške Avstrije. S soglasjem Narodnega sveta in generala Maistra je Mestna občina 3. novembra 1918 ustanovila varnostno stražo (Schutzwehr – Zelena garda). Mariborski občinski svet je 12. novembra na razširjeni seji proslavil ustanovitev Republike Nemške Avstrije in ponovno sprejel sklep, da je Maribor njen sestavni del. Povezal se je s socialnimi demokrati in v razširjeni občinski svet vključil deset njihovih članov. S tem se je mariborsko socialnodemokratsko delavstvo odločno opredelilo za Nemško Avstrijo.
General Maister se je zavedal, da mora okrepiti svojo slovensko vojsko, če hoče obraniti Maribor. Odločil se je za mobilizacijo. Zbralo se je toliko slovenskih vojakov, da je bil 21. novembra 1918 ustanovljen Mariborski pešpolk. Že 23. novembra 1918 je general Maister s skrbno premišljeno akcijo razorožil Schutzwehr. S tem so se Slovenci v Mariboru toliko okrepili, da so lahko prevzeli sodišče, pošto, železnico, nekatere šole, orožništvo in 2. januarja 1919 še mestno upravo. Prišlo je do velike stavke nemških uradnikov in delavcev, ki je trajala od 29. novembra do 14. decembra 1918. Konec novembra in v začetku decembra je slovenska vojska brez večjega odpora zasedla kraje ob narodnostni meji od Radgone do Velikovca, nato pa začela prodirati proti Celovcu. Po porazih pri Grabštanju, 15. decembra 1918, in v Labotski dolini je slovenski vojski severno od Drave uspelo obraniti le velikovško mostišče.
Država Slovencev, Hrvatov in Srbov se je 1. decembra 1918 združila s Kraljevino Srbijo v Kraljevino Srbov, Hrvatov in Slovencev. Združitev so v Mariboru proslavili 15. decembra 1918.
Dne 27. januarja 1918 so Nemci organizirali velike demonstracije, da bi dokazali ameriški delegaciji, ki jo je vodil podpolkovnik Sherman Miles, da je Maribor nemško mesto. Demonstracije so se končale z neredi in s streljanjem na Glavnem trgu. Ubitih je bilo devet demonstrantov.
Ob narodnostni meji so bili spopadi v Lučanah 14. januarja 1919, pri Radgoni v začetku februarja 1919 in pri Soboti 12. marca 1919. Po spopadih pri Radgoni so bila v Mariboru pogajanja med graško in ljubljansko deželno vlado. 13. februarja 1919 je bila podpisana Mariborska pogodba, ki je določala razmejitveno črto, veljavno do podpisa mirovne pogodbe. Mirovna konferenca v Parizu je to črto z majhnimi spremembami potrdila za državno mejo.
Na mirovni konferenci v Parizu je o mejah odločal Vrhovni svet, ki so ga sestavljali najvišji predstavniki Združenih držav Amerike, Francije, Velike Britanije, Italije in Japonske. Delegacijo Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev so sestavljali Nikola Pašić, dr. Ante Trumbić, dr. Milenko Vesnić in Ivan Žolger. Formalno je bila to delegacija Srbije. Na štajerskem mejnem odseku je sprva kazalo, da bo Kraljevina SHS dobila vse ozemlje, ki ga je zasedla Maistrova vojska. Toda avstrijska delegacija je s pomočjo italijanske prepričala Vrhovni svet, da je 25. avgusta 1919 določil plebiscit tudi na štajerskem mejnem odseku, in to v mejah, ki jih je predlagala Avstrija. Delegacija Kraljevine SHS je s podporo francoske delegacije uspela prepričati Vrhovni svet, da je 29. avgusta dokončno odklonil plebiscit in sporno ozemlje dodelil Kraljevini SHS, le Radgono je dobila Avstrija. Mirovna pogodba z Avstrijo je bila podpisana 10. septembra 1919 v Saint – Germainu.
PST! MARIBOR 1941 – 1945
Muzej NO 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaStalna razstava pst! Maribor 1941-1945 izhaja iz tradicije Muzeja narodne osvoboditve Maribor, vendar pa smo izbrali nov pristop k obravnavanju tematike. Želimo biti muzej, ki obiskovalce nagovarja na način, ki jim je blizu, ga razumejo in sprejemajo.
Obiskovalci bodo na razstavi seznanjeni z vsemi pomembnimi zgodovinskimi dejstvi, hkrati pa želimo, da po ogledu razstave razmišljajo - o tem, kaj se zgodi, če nekdo samovoljno potepta človekove temeljne pravice in zakaj si moramo prizadevati, da se kaj takega nikoli več ne bi zgodilo.
Razstava prikazuje grozote, ki so se v Mariboru in njegovi okolici dogajale v času 2. svetovne vojne. V zadnjih letih pred vojno je bil Maribor izpostavljen načrtnemu ponemčevanju, ki ga je izvajala nacistično usmerjena nemška manjšina organizirana v Švabsko-nemški kulturni zvezi (Kulturbund).
Tik pred vojno je na območju poznejšega okupacijskega okrožja Maribor mesto živelo 7.251 Nemcev.
Med vojno je življenje izgubilo 2.671 oseb (4,8 % prebivalstva); v partizanskih enotah pade 319 oseb; v nemški vojski pade 700 oseb; v bombnih napadih je ubitih 484 oseb; v izgnanstvu umre 176 oseb; v koncentracijskih taboriščih umre 157 oseb; ustreljenih talcev je bilo 178; v vermanšaftu pade 55 oseb; »črna roka« ubije 5 oseb; številni med vojno izginejo na nepojasnjen način.
Na območju Maribora so povojna grobišča s približno 12.000 žrtvami v tankovskem jarku v Bohovskem gozdu med Teznim in Miklavžem, pri Mariborskem otoku, na območju kompleksa nekdanjega TAM-a ter v Radvanju pod Pohorjem.
SCHERBAUMOV SALON
Muzej NO 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaNovembra 2007 je bilo v Muzeju narodne osvoboditve Maribor odprtje Scherbaumovega salona, prve sobe nove stalne razstave. Scherbaumov salon je posvečen družini Scherbaum. Prav oni so zgradili stavbo oziroma vilo, v kateri danes domuje Muzej narodne osvoboditve Maribor.
Salon, kot prva soba nove stalne razstave, služi predstavitvi življenja v Mariboru na prelomu 19. v 20. stoletje ter nacionalnih trenj v mestu.
Idejno zasnovo postavitve je oblikoval Marijan Rafael Loboda. S stilskim pohištvom in primerno dekoracijo smo muzejski hiši nadeli sijaj, s katerim so se ponašale vile ob koncu 19. stoletja. Salon je zamišljen in oblikovan tako, da deluje kot razstavni prostor, hkrati pa je namenjen organizaciji predavanj, srečanj, okroglih miz, sprejemov itd.
SVET NA DLANI
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaPo zaključku razstave Svet na dlani v Kinu Partizan je bila razstava delno prenesena in postavljena kot stalna razstava v gradu v komunikacijskih prostorih med etažama bastije. Zbirka, ki sicer zajema nekaj več kot 40.000 figuric je bila najverjetneje zasebna last mariborskega oficirja Otta pl. Gariboldija. Figure izvirajo iz časa od konca 17. do prve tretjine 20. stoletja in sestavljajo največjo tovrstna zbirko na območju Jugovzhodne Evrope, kar jo postavlja ob bok najpomembnejšim evropskim muzejem v Nemčiji, Avstriji, Švici, Franciji in Veliki Britaniji, ki hranijo kositrne figure. Razstavljene miniaturne kositrne in svinčene figure so bile priljubljena igrača med premožnejšim meščanstvom.
ZAČETKI
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaRazstava prikazuje začetke muzejstva v Mariboru in njegov razvoj v Pokrajinski muzej Maribor od leta 1896 do 2003. Je v prostoru, kjer so ohranjene freske Mateja Sternena iz leta 1940, ki jih je naslikal za tedanjo restavracijo Grajska klet. Rekonstruiran je del prve muzejske razstave iz leta 1903, muzejske zbirke pa so predstavljene kot temelj muzejskega dela. V njih zbrana dediščina definira muzej kot bazo podatkov o kulturnozgodovinski identiteti prostora in posameznika. Vpetost mariborskega muzejstva v obči razvoj muzejev je prikazana na tekaču, kjer so zabeleženi izbrani dogodki v zgodovini muzejstva.
VILA OB PARKU
Muzej NO 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaKdo so bili Scherbaumi? Kje je Scherbaumova vila in kje Scherbaumov dvor? Kaj so Scherbaumi počeli? Kaj se je v vili dogajalo v času prve svetovne vojne? Vse to in še več lahko najdete na naši novi stalni razstavi.
MARIBOR JE NAŠ!
Muzej NO 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaZ nastankom jugoslovanske države je Maribor postal pomembno obmejno mesto. Predstavljal je severozahodna vrata Jugoslavije v svet. Mesto je postalo prometna os med Alpami in Beogradom ter ostalim Balkanom kot tudi med Dunajem in Trstom.
Leta 1910 je v Mariboru živelo 27.994 prebivalcev v 1269 stanovanjskih objektih. Leta 1921 se je število prebivalcev povečalo na 30.739 prebivalcev, stanovanjskih poslopij v mestu pa je bilo že 1455. Ob zadnjem štetju prebivalstva v Kraljevini Jugoslaviji leta 1931 je v Mariboru živelo 33.921 ljudi, število stanovanjskih nepremičnin pa je naraslo na 1834. Kot nov dejavnik mariborskega prebivalstva so med letoma 1918 in 1941 nastopili Primorci, ki so jugoslovanskemu Mariboru s svojo značajsko neposrednostjo vtisnili nov pečat.
Med januarjem 1919 in aprilom 1921 so mestno upravo v Mariboru vodili vladni komisarji dr. Vilko Pfeifer, nato pa dr. Josip Leskovar in za njim še Ivo Poljanec. Prve občinske volitve so bile razpisane za 26. april 1921. Največ glasov so prejeli socialisti, iz njihovih vrst so izvolili tudi župana Viktorja Grčarja. Spodnještajerski Nemci se prvih občinskih volitev v Mariboru niso udeležili. Izid prvih občinskih volitev v Mariboru in okoliških občinah, kjer so tudi zmagali socialisti, je bil precej drugačen kot v drugih slovenskih občinah.
Druge občinske volitve so bile 21. septembra 1924. Klerikalci Slovenske ljudske stranke in liberalci Jugoslovanske demokratske stranke so skupaj z Narodno socialistično stranko nastopili na občinskih volitvah v Mariboru kot Narodni blok. Samostojno so šli na volitve mariborski Nemci z Domačo gospodarsko stranko. Narodni blok je na drugih občinskih volitvah dobil 32 mandatov. Nemci in socialistična stranka so vsak dobili po štiri mandate v občinskem odboru, komunistična delavska skupina pa en mandat. Novi župan je postal predstavnik Slovenske ljudske stranke dr. Josip Leskovar.
Zadnje občinske volitve med obema vojnama so bile leta 1927. S 14 mandati je zmagala Slovenska ljudska stranka, takoj za njo so bili socialisti z 12 mandati. Šest mandatov je dobila Jugoslovanska demokratska stranka, pet pa Domača gospodarska stranka Nemcev. Mestni svet je 24. januarja 1928 za župana izvolil dr. Alojzija Juvana iz vrst Slovenske ljudske stranke. V zadnjem izvoljenem občinskem odboru so kot mestni odborniki sedeli že vsi bodoči župani in podžupani (dr. Alojzij Juvan in Franjo Žebot iz Slovenske ljudske stranke ter dr. Franjo Lipold iz Jugoslovanske demokratske stranke).
Ob uvedbi kraljeve šestojanuarske diktature leta 1929 je bil razpuščen tudi mestni občinski svet. Že čez nekaj dni je veliki župan Mariborske oblasti postavil novo občinsko upravo z županom dr. Alojzijem Juvanom. Kasneje ga je nasledil liberalec dr. Franjo Lipold. Do konca Kraljevine Jugoslavije mestna občina ni mogla imeti drugačne politične usmeritve, kot je bila tista v državi.
Zadnja, največja sprememba v sestavi organov mestne občine, se je zgodila jeseni 1935, ob spremembi vlade v Beogradu, ko je postal ban Dravske banovine dr. Marko Natlačen iz Slovenske ljudske stranke. Takrat so v Mariboru mestno občino z večino mestnih svetnikov prevzeli pristaši klerikalne stranke. Župan je ponovno postal dr. Alojzij Juvan, podžupan pa Franjo Žebot.
Med letoma 1918 in 1941 je na upravni razvoj mestne občine negativno vplivalo dejstvo, da je Maribor proti svoji volji, kot edina mestna občina v Jugoslaviji, ostajal v občinskih mejah, ki jih je določil zakon o občinah iz leta 1850. Njegova predmestja so še naprej ostajala samostojne občine.
PRVI DOTIK – VIRTUALNI OGLED
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaV čas izza spomina nas vodi arheološka razstava Prvi dotik. Okrog 1000 izbranih predmetov iz različnih materialov priča o gostoti poselitve in bivanjski kulturi, načinu življenja in pokopnih običajih, materialni in duhovni kulturi ter socialnih in ekonomskih razmerah v času od mlajše kamene dobe do zgodnjega srednjega veka. Makete rekonstruiranih bivališč ponujajo vpogled v način življenja skozi različna obdobja. Stičišča vzporejajo dogajanja in najdbe našega prostora s širšim slovenskim in svetovnim prostorom. Odkritja in arheološka raziskovanja na terenu so predstavljena s pomočjo projekcije.
Virtualni ogled: https://museum-mb.si/virtualni-vodnik-po-muzeju/
OD KOD PRIHAJAM? KDO SEM? KAM GREM?
Pokrajinski muzej 2 Grajska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaV predstavitvenem filmu Vrhunci stalne razstave: Od kod prihajam? Kdo sem? Kam grem?, izpostavljamo nekatere najzanimivejše muzejske predmete, ki so na svojstven način zaznamovali zgodovino Štajerske. V filmu je moč videti raznolikost muzejskih zbirk, ki jih hrani Pokrajinski muzej Maribor. Sprehodite se lahko od arheološke in etnološke zbirke do zbirke pohištva, likovne umetnosti, zbirke mode, orožja in obrti, med predmeti pa si lahko ogledate figurico vepra iz 1.stol. pr. n. št., lekarniško tehtnico iz 2. pol. 19.stol., pečatnik mesta Maribor iz ok. l. 1300, lomilec mečev iz 17.stol., sedežno garnituro iz sredine 18. stol., portret Antona Martina Slomška, kapo Rudolfa Maistra, uniformo maršala Josipa Broza Tita, steklenico priljubljene pijače Ora in mnoge druge zanimive predmete, ki govorijo o zgodovini Štajerske. Izbrane predmete lahko vidite na že obstoječi stalni razstavi ter v novih razstavnih prostorih, ki bodo postavljeni na ogled.
MARIBOR JE SVOBODEN
Muzej NO 5 Ulica heroja Tomšiča Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaNemška vojska se je iz večine krajev severovzhodne Slovenije umaknila 8. ali 9. maja 1945. Neposrednih bojev za Maribor ni bilo. Osvobojen je bil v okviru sklepnih operacij za osvoboditev Slovenije in Jugoslavije. Člani komande mesta pod vodstvom Štefana Pavšiča so v Maribor prispeli v večernih urah 8. maja. Prevzeli so vojaško oblast, civilno oblast pa mestni odbor Osvobodilne fronte. V jutranjih urah 9. maja 1945 so mesto zapustile zadnje okupatorjeve vojaške enote. Z njimi so se umaknili tudi pripadniki okupatorjevih oblasti ter njihovi pomagači, tako Slovenci kot Nemci. Ob umiku čez dravski most so posadke oddelka nemških tankov streljale na ljudi, ki so se pričeli zbirati na ulicah, na bolgarske vojake in po hišah, kjer so vihrale slovenske zastave. Padle so še zadnje žrtve, trije civilisti in bolgarski častnik, bilo pa je tudi več ranjenih. Konec vojne so ljudje pričakali z veliko radostjo.
V dopoldanskih urah, 9. maja 1945, so v mesto prispele enote 1. bolgarske armade in predstavniki Rdeče armade, v popoldanskih urah pa aktivisti s Pohorja in Kozjaka. Ker v bližini tedaj ni bilo nobene večje partizanske enote, Mariborčani 9. maja niso doživeli slavnostnega vkorakanja partizanov. Šele naslednje jutro so v mesto vkorakali najprej borci Prekmurske brigade, kasneje pa enote 51. vojvodinske divizije 3. jugoslovanske armade in borci Zidanškove brigade.
»Maribor je doživel svojo osvoboditev precej drugače kot druga slovenska in jugoslovanska mesta. Bil je prikrajšan za tisto veliko enkratno množično doživetje osvoboditve, ko zarajajo osvoboditelji z zatiranim prebivalstvom …« je zapisal Mirko Fajdiga. Velika proslava osvoboditve, ki se je je udeležilo nekaj tisoč Mariborčanov, je bila na Trgu svobode šele v nedeljo, 13. maja 1945. Proslave osvoboditve so bile tudi v drugih krajih.
ISKRENE PODOBE
Fotografski muzej 19 Koroška cesta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaFotografski muzej Maribor v sodelovanju s Fotografsko zvezo Slovenije vabi k ogledu fotografske razstave mladih ustvarjalcev z naslovom
ISKRENE PODOBE
Otvoritev bo v četrtek, 10. 1. 2019 ob 17. uri v prostorih Fotografskega muzeja Maribor, Koroška cesta 19.
Fotografska zveza Slovenije (FZS) je polnopravna članica Mednarodne organizacije za fotografsko umetnost (FIAP), ki združuje okoli 90 fotografskih zvez iz celega sveta. Med poslanstvom FIAP-a je tudi podpora mladinski fotografiji. Vsaki dve leti FIAP najde partnerja v vedno drugi državi, ki organizira mednarodno razstavo mladinske fotografije, kjer sodelujejo državne kolekcije. FZS si je zadala cilj, da obnovi delo z mladimi. V ta namen je bilo poslano vabilo k sodelovanju osnovnim šolam, srednjim šolam, fakultetam, fotografskim društvom. Na vabilo se je odzvalo 32 mladih avtorjev za kategorijo do 16 let in 45 mladih avtorjev za kategorijo do 21. let. Za vsako starostno skupino je bilo izbranih 20 fotografij, posamezen avtor pa je lahko sodeloval z največ dvema fotografijama. Selekcijo na nacionalnem nivoju sta opravila Vasja Doberlet in Matej Peljhan. Na bienalu sta bili obe kolekciji dobro sprejeti: kolekcija v kategoriji do 16 let je zasedla drugo mesto in dobila zlato medaljo FIAP, kolekcija v kategoriji do 21 let je zasedla 11. mesto in je bila prav tako sprejeta na razstavo, ki je bila 1. junija 2018 v Sofiji.
Razstavljenih bo 40 fotografij mladih fotografov v skupinah do 16 in do 21 let, ki so odlično zastopali Slovenijo na Svetovnem mladinskem FIAP bienalu 2018 v Bolgariji. Ob tej priložnosti bo tudi podelitev nagrad avtorjem fotografij v kolekciji.
PARIZ PO PARIZU
Vetrinjski dvor 30 Vetrinjska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaVsako leto poteka v Parizu v Louvru, v prostorih, ki jih sedaj pokriva steklena piramida, Salon SNBA ( Societe Nationale des Beaux Arts).
Salon ima med vsemi najstarejšo tradicijo, velja za prestižnega - obstoja že od leta 1890 in pokrovitelj je vedno aktualni predsednik republike. Tudi letos je bil pokrovitelj predsednik republike g. Macron.
Slovenija ima na Salonu za svojo delegacijo že tretje leto dogovorjen svoj prostor in svojega kuratorja.
Sodelovalo je 500 umetnikov iz celega sveta, med njimi je bila letos uspešna slovenska umetnica Maruša Štibelj, ki je dobila nagrado žirije.
To je v treh letih že četrta nagrada, ki smo jo Slovenci uspeli pridobiti na Salonu SNBA. V preteklih dveh letih so bili uspešni Marjan Mirt, Branimir Ritonja in Eva Petrič.
Na razstavi v prostorih Vetrinjskega dvora bodo razstavljena dela umetnikov, ki so bila letos razstavljena v Parizu ter nagrajena dela iz preteklih let. Slovenijo so letos zastopali Igor Orešič, Metka Kavčič, Ludvik Pandur, Zdravko Luketič, Kaja Urh, Vinko Prislan, Maruša Štibelj, Marjan Mirt, Klementina Golija, Klaudij Tutta in Ivan Prešeren Žan.
"Letošnji Salon je že 157. po vrsti. Kot prva iz Slovenije je že leta 1981 na salonu sodelovala naša slikarka Ivana Kobilca, ki je bila sploh prva ženska, ki so ji strogi selektorji takratnega časa omogočili razstavljata svoja dela. Do leta 2016 na tej prireditvi ni razstavljal nihče iz naše države, leta 2016 pa je potem na Salonu razstavljalo enajst slovenskih umetnikov in mlada multimedijska umetnica Eva Petrič je za svoje delo Ophelia prejela srebrno medaljo. V letu 2017 je na Salonu razstavljalo deset slovenskih ustvarjalcev na različnih področjih umetnosti. Mariborski kipar Marjan Mirt je dobil zlato medaljo za skulpturo Zlomljena krila, fotograf Branimir Ritonja, prav tako iz Maribora, pa bronasto za fotografijo z naslovom Arnuša." Vir: Večer, 11.12.2018
Soorganizator: Društvo Galerija
BORIS BEJA: I BEG YOUR PARDON I NEVER PROMISED YOU A ROSE GARDEN
KID Kibla 9 Ulica kneza Koclja Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaBoris Beja:
I Beg Your Pardon, I Never Promised You A Rose Garden
KiBela
11. 1. 2019–9. 2. 2019
odprtje v petek, 11. januarja 2019, ob 19. uri
Srčno vabljeni na prvo letošnjo razstavo, naslovljeno "I Beg Your Pardon, I Never Promised You A Rose Garden" umetnika Borisa Beje.
Odprtje bo v petek, 11. 1., ob 19. uri v KiBeli, prostoru za sodobno umetnost, MMC KIBLA na Ulici kneza Koclja 9 v Mariboru.
Umetniška praksa akademskega kiparja Borisa Beje nastaja iz koncepta vsakdanjosti –vsakdanji vzorci kot vez med življenjem in umetnostjo. "Rose Garden" je njegov najnovejši projekt; opominja nas na likovno formalnost so-postavljanja rezanega cvetja v ikebane, ki ga raziskuje kot kiparski in arhitekturni vzorec, tradicionalno močno povezan z vsebino čaščenja življenja in smrti. 'Ike' namreč v japonščini pomeni živ, medtem ko 'bana' pomeni cvet. Ni presenetljivo torej, da se aranžiranje cvetja (jap. Kado) za potrebe darovanja prvič pojavi v sedmem stoletju; z budizmom (ki je tudi izvor te tradicije) se nato razširi še na preostali svet. Tudi na živi svet, nenazadnje je Beja potrošnik rezanega cvetja, ki ga rad deli z živimi.
Na razstavi z objekti sodelujejo: Lea Osolnik, Cvetka Logar, Dušanka Kuhl, Lidija Globevnik, Lidija Drobež (dela so nastala v kiparskem ateljeju Pionirskega doma, Center za kulturo mladih Ljubljana).
Zahvale: Pionirski dom, Quadro, Mizarstvo Jan; Janez Ostrožnik, Jure Kirbiš, Črt Potočnik
----------------------
KiBela / MMC KIBLA, Ulica kneza Koclja 9, Maribor
COPY OF VEŽBA ZA ODER
Vetrinjski dvor 30 Vetrinjska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaNa tedenskih srečanjih bomo vzdrževali svojo telesno kondicijo in prožnost, ki sta predpogoj za ozaveščeno uporabo telesa na odru. Del vaje pa bomo posvetili tudi vajam iz področja fizičnega gledališča, ki pomagajo ozavestiti uporabo telesa na odru in razširiti vaš odrski potencial.
Bosta torej švic in bo lauf, pa še kaj uporabnega za povrh!
UČITELJA
Alenka Marinič (SLO) in Justin Durel (ZDA) sta neodvisna gledališka ustvarjalca, ki sta kot avtorja, režiserja in igralca sodelovala pri številnih gledaliških projektih v Evropi in Severni Ameriki. Od leta 2013, ko sta zaključila triletno šolanje na mednarodni šoli fizičnega gledališča Helikos v Firencah pod mentorstvom pedagoga Giovannija Fusettija, razvijata skupno pedagoško vizijo. Ta temelji na zapuščini Jacquesa Lecoqa, torej raziskuje gledališče in igro skozi perspektivo fizičnega gledališča, s poudarkom na iskanju ravnovesja med tehniko in igro. Kot učitelja poučujeta v Evropi in Severni Ameriki.
O PEDAGOGIKI
Zakoni gibanja določajo orodja, ki jih igralci uporabljajo pri igri. Uporabi teh orodij pravimo tehnika. Ko se igralec poigrava s temi orodji, pravimo, da (se) igralec igra. Poleg raziskovanje diha, prostorskega zavedanja, različnih telesnih drž, gest in telesne govorice, se pedagogika učiteljskega tandema Durel-Marinič osredotoča na točko, ko se tehnika in igrivost srečata.
Na vežbo lahko hodite redno vsak teden ali pridete švicat samo kdaj pa kdaj!
Cena:
1 vežba = 10 EUR
4 vežbe = 35 EUR
Za več informacij o plačilu pišite na hystericus.globus@gmail.com.
VEŽBA ZA ODER
Vetrinjski dvor 30 Vetrinjska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaNa tedenskih srečanjih bomo vzdrževali svojo telesno kondicijo in prožnost, ki sta predpogoj za ozaveščeno uporabo telesa na odru. Del vaje pa bomo posvetili tudi vajam iz področja fizičnega gledališča, ki pomagajo ozavestiti uporabo telesa na odru in razširiti vaš odrski potencial.
Bosta torej švic in bo lauf, pa še kaj uporabnega za povrh!
UČITELJA
Alenka Marinič (SLO) in Justin Durel (ZDA) sta neodvisna gledališka ustvarjalca, ki sta kot avtorja, režiserja in igralca sodelovala pri številnih gledaliških projektih v Evropi in Severni Ameriki. Od leta 2013, ko sta zaključila triletno šolanje na mednarodni šoli fizičnega gledališča Helikos v Firencah pod mentorstvom pedagoga Giovannija Fusettija, razvijata skupno pedagoško vizijo. Ta temelji na zapuščini Jacquesa Lecoqa, torej raziskuje gledališče in igro skozi perspektivo fizičnega gledališča, s poudarkom na iskanju ravnovesja med tehniko in igro. Kot učitelja poučujeta v Evropi in Severni Ameriki.
O PEDAGOGIKI
Zakoni gibanja določajo orodja, ki jih igralci uporabljajo pri igri. Uporabi teh orodij pravimo tehnika. Ko se igralec poigrava s temi orodji, pravimo, da (se) igralec igra. Poleg raziskovanje diha, prostorskega zavedanja, različnih telesnih drž, gest in telesne govorice, se pedagogika učiteljskega tandema Durel-Marinič osredotoča na točko, ko se tehnika in igrivost srečata.
Na vežbo lahko hodite redno vsak teden ali pridete švicat samo kdaj pa kdaj!
Cena:
1 vežba = 10 EUR
4 vežbe = 35 EUR
Za več informacij o plačilu pišite na hystericus.globus@gmail.com.
DRUŽINSKA VEZ – MAKS IN METKA KAVČIČ
Media Nox 12 Židovska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaKer želimo, da skupaj z nami začutite lepoto umetnosti, vas vljudno vabimo na razstavo DRUŽINSKA VEZ. Maks in Metka Kavčič, ki smo jo pod okriljem mentorjev pripravili študentje tretjega letnika Oddelka za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Mariboru.
Otvoritev bo v sredo, 16. januarja 2019, ob 18. uri v Galeriji Media Nox na Židovskem trgu.
Razstavo bo otvoril dekan Filozofske fakultete, red. prof. dr. Božidar Kante.
Prijazno vas vabimo tudi na javno vodstvo, ki bo v soboto, 19. januarja, ob 11. uri. V sklopu kulturnega praznika bo v četrtek, 7. februarja, ob 18. uri potekalo vodenje po razstavi ter ob 19. uri pogovor z umetnico Metko Kavčič.
Vljudno vabljeni!
Mladi kustosi: Miha Ambrožič, Sara Dobrajc, Vanesa Erjavec, Sara Hajdinac, Patricia Hrnčić, Lejla Kruško, Eneja Urnaut, Tjaša Žgavc
Mentorji: Petra Čeh, prof., asist. dr. Gorazd Bence, izr. prof. dr. Polona Vidmar
Razstava bo na ogled do 13. februarja 2019.
ČITALNICA IGRALNICA V VETRINJSKEM DVORU
Vetrinjski dvor 30 Vetrinjska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaČitalnica igralnica je prostor, kjer se srečujemo mali in veliki, ki se radi igramo, vzamemo knjigo v roke, se družimo in pletemo nova znanstva in prijateljstva.
Igra je primarna, spontana in notranje motivirana dejavnost, preko katere se otrok uči, raziskuje in spoznava sebe in svet. Igre in igrače, ki smo jih pripravili, povabijo k urjenju gibalnih sposobnosti in spretnosti, občutenju, reševanju problemov, razvoju domišljije in ustvarjalnosti, sproščanju, uresničevanju želja, sodelovanju, razumevanju in upoštevanju drugih.
S knjigo potujemo v domišljijske svetove, spoznavamo nove besede, vzpostavljamo intimne odnose in se sprostimo. Berimo drugim, sebi – knjiga je zaklad.
Čitalnica igralnica stanuje v Vetrinjskem dvoru, v kavarni Kluba Wetrinsky, ki poskrbi za kave, kavice, kofetke in druge dobre napitke.
Zavod MARS Maribor
(16.1. - 31.1. med 10:00 in 13:00 uro)
UG MB2018/19 #8: MARKO ORNIK
GT22 22 Glavni trg Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaVas in vaše prijatelje vabimo na odprtje prve letošnje razstave v Ulični galeriji v Mariboru. S fotografijo "telefonski zaslon_img243.png", se predstavlja Marko Ornik.
Fotografija, narejena z mobilnikom; ohranjevalnik zaslona> <random, sweet numbers.
Marko Ornik - selfemployed artist, producer, program leader of Centrala postaja, founder of zavod uho;oko: Maribor.
~
Odprtje: sobota, 19. 1. 2019 ob 17:00 | Na ogled do: 21. 2. 2019 | Ulična galerija Fundacije Sonda in TAM-TAMa.
Kurator: sonda21
Produkcija: Tam-Tam mestni plakati / Sonda Trinajst / GT22 / Alveola d.o.o
IVAN CANKAR IN GLEDALIŠKA UMETNOST
Univerzitetna knjižnica Maribor 10 Gospejna ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaAvla
Avtorica razstave v sklopu prireditev ob Cankarjevem letu 2018 je Silva Belšak v sodelovanju z Matejo Pongrac.
Na ogled do 2. marca.
BOGDAN BORČIČ: GRAFIKE IZ ZBIRKE GALERIJE BOŽIDAR JAKAC
Univerzitetna knjižnica Maribor 10 Gospejna ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaLikovno razstavišče
Razstava je poskus prikaza linije avtorjevega študioznega pristopa pri postopni graditvi minimalistične avtorske poetike in njegovega stika s svetovnimi tendencami. Kustos: Goran Milovanović.
Na ogled do 2. marca.
❗️POZIV SPREHAJALCEM❗️
Rajzefiber 11 Gosposka ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia❗️POZIV SPREHAJALCEM❗️
Poznate kotiček v mestu, za katerega veste, da bo navdušil vse, ki odkrivajo Maribor? Poznate zakulisja dogajanja, ki so bolj zanimiva od odrov? Skrivate v rokavu zgodbo o mestu, za katero veste, da bo pustila pečat na ljudeh, ki jo bodo slišali. Bi radi svojo “štimungo” Maribora, kot to besedo tako lepo uporabi novinar Jaša Lorenčič, predstavili obiskovalcem mesta, pa tudi nam, prebivalcem Maribora? Odlično! Potem ste prav vi tisti, ki ga iščemo in vabimo, da postane naš sprehajalec na Festivalu sprehodov, ki ga pripravljamo med 27. in 30. marcem 2019.
Kaj morate narediti?
Do 20. februarja 2019 na mail katja@rajzeifiber.si pošljite
- Ime sprehoda
- Kratek opis sprehoda (do 800 znakov s presledki) v slovenskem jeziku, če boste izvajali sprehod tudi v angleščini, pa bi vas prosili še za angleški opis
- Fotografijo, ki bo po vašem mnenju sprehod najboljše predstavila
- Okvirne termine z urami, v katerih bi radi sprehod izpeljali
- Vaše kontaktne podatke.
Rajzefirbci nestrpno čakamo vaše ideje in sprehode!
*Festival sprehodov nastaja kot del projekta Maribor is the future!
JAVNO POVABILO ZA ZBIRANJE PREDLOGOV ZA ČLANE STROKOVNIH KOMISIJ MOM
Javno povabilo k predlaganju kandidatov za člane strokovnih komisij Mestne občine Maribor na področju kulture za obdobje 2019-2022 (JPSK-KUL-2019)
Datum najave – obvestila (VEČER): 30.01.2019
Datum objave (SPLET, www.maribor.si ): 30.01.2019
Rok za prijavo kandidatur/oddajo predlogov: 25.02.2019
Župan Mestne občine Maribor (v nadaljevanju: MOM) vabi strokovnjake in ustvarjalce z različnih področij umetnosti in kulture, da kandidirajo, javne zavode na področju kulture, izobraževalne organizacije za poklice v kulturi ter nevladne kulturne organizacije (kulturna društva, kulturne zavode itd.), ki imajo sedež na območju MOM, pa da predlagajo člane strokovnih komisij MOM na področju kulture za obdobje 2019-2022.
1. Strokovne komisije MOM na področju kulture, skladno s Pravilnikom o strokovnih komisijah (Uradni list RS, št. 38/12, 90/12, 62/16 in 77/18), opravljajo naslednje naloge:
dajejo mnenja k podlagam za javne razpise in javne pozive ter k ciljem, pogojem in kriterijem javnih razpisov in javnih pozivov,
strokovno obravnavajo, presojajo in ocenjujejo vloge, prispele na neposredne pozive, javne razpise in javne pozive za sofinanciranje javnih kulturnih programov in projektov,
obravnavajo in ocenjujejo vloge v primeru nujnih interventnih sofinanciranj,
dajejo mnenja s področij, za katera so imenovane,
podajajo predloge strateških usmeritev in mnenja k izvajanju Lokalnega programa za kulturo,
opravljajo druge naloge, določene s sklepom o imenovanju.
2. Strokovne komisije se oblikujejo za naslednja področja kulture:
uprizoritvene umetnosti,
glasbene umetnosti,
likovne umetnosti,
intermedijske umetnosti,
avdio-video-film,
literatura in založništvo,
kulturna dediščina.
V primerih kulturnih projektov in programov, kjer bi se povezovale ali prekrivale vsebine več kulturnih področij, komisije med seboj sodelujejo, ali se oblikuje posebna strokovna komisija za posebne vsebine. Za vsako strokovno komisijo se izberejo 4 člani, od tega trije kot aktivni člani ter nadomestni član v primeru izločitev ali drugih odsotnosti članov.
3. Pričakuje se, da člani strokovnih komisij izpolnjujejo naslednje pogoje:
imajo strokovno izobrazbo, ustrezne strokovne, umetniške ali druge reference in najmanj pet let strokovnih oz. delovnih izkušenj na kulturnem področju katere od strokovnih komisij ali pa so ustvarjalci s prepoznavnim umetniškim ustvarjalnim oz. poustvarjalnim opusom,
lahko zagotovijo svoje sodelovanje v času poteka razpisov in pozivov,
ne bodo osebno vključeni v programe/projekte, ki bodo kandidirali na razpisih in pozivih MOM, oziroma nimajo z njimi interesnih povezav (izjava kandidata). Ker je pri praktičnem delu strokovnih komisij možnost interesnih povezav nemogoče povsem izključiti, se v takih primerih konflikt interesov preprečuje z izločitvami članov strokovnih komisij pri ocenjevanju in odločanju.
Pri izbiri med prijavljenimi oziroma predlaganimi kandidati bodo pri zagotavljanju strokovne pokritosti posameznih kulturnih in umetniških področij imele prednost osebe:
z višjimi akademskimi nazivi in več strokovnimi referencami na področju (bibliografija in objave, nagrade, vodenje projektov, vodstvene izkušnje…) ali
z uspešnejšo umetniško kariero (javne objave, razstave, koncerti ipd. s pozitivnim odzivom)
z izkušnjami pri ocenjevanju kulturnih vsebin, članstvom v žirijah, pisanju recenzij, kritik ipd.
z nižjim rizikom interesnih povezav.
4. Prijava kandidature je lahko osebna, kar pomeni, da se lahko posameznik prijavi sam, ali pa kandidata predlaga organizacija ali posameznik.
V primeru, da kandidata predlaga organizacija ali posameznik, lahko ta predlaga samo enega kandidata na posameznem področju.
5. Kandidat ali predlagatelj kandidata naj ob prijavi priloži naslednjo dokumentacijo:
izpolnjen in podpisan prijavni obrazec 1 (vsebuje podatke o kandidatu in predlagatelju, kakor tudi utemeljitev kandidature oz. predloga);
izpolnjen in podpisan prijavni obrazec 2 (izjava kandidata o soglasju s kandidaturo za člana strokovne komisije MOM).
Obrazca sta v prilogi objave tega poziva na spletni strani www.maribor.si.
6. V izbirni postopek bodo uvrščene prijave oziroma predlogi, ki bodo pravočasno posredovani na izpolnjenih prijavnih obrazcih (obrazec 1 in obrazec 2).
Za pravočasne se štejejo prijave oziroma predlogi, ki bodo oddani do vključno 25.02.2019 na način, kot ga določa javno povabilo.
Predlog za kandidata naj bo poslan v zaprti ovojnici (kamor nalepite obrazec 3) na naslov Mestna občina Maribor, Ulica heroja Staneta 1, 2000 Maribor, ali oddan v sprejemni pisarni MOM v času uradnih ur, do vključno 25.02.2019 do 15. ure.
Pregled predlaganih prijav kandidatur, izločitev prijav, ki ne bi izpolnjevale pogojev, ter ureditev prijav po izpolnjevanju prednostnih kriterijev bo opravil Urad za kulturo in mladino Mestne občine Maribor. Posamezne kandidate z ustreznimi referencami lahko Urad za kulturo in mladino oziroma župan tudi neposredno povabi h kandidaturi. Člane strokovnih komisij bo izbral in imenoval župan.
Z izbranimi člani strokovnih komisij bodo sklenjene pogodbe o sodelovanju, za svoje delo pa bodo honorirani. Župan lahko tudi odloči o prenehanju mandata članov komisije.
Imena in priimki izbranih članov strokovnih komisij MOM na področju kulture bodo javno objavljeni na spletni strani MOM.
Informacije v zvezi z javnim povabilom lahko dobite v času uradnih ur na Uradu za kulturo in mladino Mestne občine Maribor, Slovenska ulica 40, 2000 Maribor (Nina Marovt, tel. 02 2201-416 ali po e-pošti: nina.marovt@maribor.si).
Aleksander Saša Arsenovič
Župan
Povezava do uradne spletne strani: http://www.maribor.si/povezava.aspx?pid=16514
JAVNO POVABILO ZA ZBIRANJE PREDLOGOV ZA ČLANE STROKOVNIH KOMISIJ MOM
Mestna občina Maribor Ulica heroja Staneta Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaJavno povabilo k predlaganju kandidatov za člane strokovnih komisij Mestne občine Maribor na področju kulture za obdobje 2019-2022 (JPSK-KUL-2019)
Datum najave – obvestila (VEČER): 30.01.2019
Datum objave (SPLET, www.maribor.si ): 30.01.2019
Rok za prijavo kandidatur/oddajo predlogov: 25.02.2019
Župan Mestne občine Maribor (v nadaljevanju: MOM) vabi strokovnjake in ustvarjalce z različnih področij umetnosti in kulture, da kandidirajo, javne zavode na področju kulture, izobraževalne organizacije za poklice v kulturi ter nevladne kulturne organizacije (kulturna društva, kulturne zavode itd.), ki imajo sedež na območju MOM, pa da predlagajo člane strokovnih komisij MOM na področju kulture za obdobje 2019-2022.
1. Strokovne komisije MOM na področju kulture, skladno s Pravilnikom o strokovnih komisijah (Uradni list RS, št. 38/12, 90/12, 62/16 in 77/18), opravljajo naslednje naloge:
dajejo mnenja k podlagam za javne razpise in javne pozive ter k ciljem, pogojem in kriterijem javnih razpisov in javnih pozivov,
strokovno obravnavajo, presojajo in ocenjujejo vloge, prispele na neposredne pozive, javne razpise in javne pozive za sofinanciranje javnih kulturnih programov in projektov,
obravnavajo in ocenjujejo vloge v primeru nujnih interventnih sofinanciranj,
dajejo mnenja s področij, za katera so imenovane,
podajajo predloge strateških usmeritev in mnenja k izvajanju Lokalnega programa za kulturo,
opravljajo druge naloge, določene s sklepom o imenovanju.
2. Strokovne komisije se oblikujejo za naslednja področja kulture:
uprizoritvene umetnosti,
glasbene umetnosti,
likovne umetnosti,
intermedijske umetnosti,
avdio-video-film,
literatura in založništvo,
kulturna dediščina.
V primerih kulturnih projektov in programov, kjer bi se povezovale ali prekrivale vsebine več kulturnih področij, komisije med seboj sodelujejo, ali se oblikuje posebna strokovna komisija za posebne vsebine. Za vsako strokovno komisijo se izberejo 4 člani, od tega trije kot aktivni člani ter nadomestni član v primeru izločitev ali drugih odsotnosti članov.
3. Pričakuje se, da člani strokovnih komisij izpolnjujejo naslednje pogoje:
imajo strokovno izobrazbo, ustrezne strokovne, umetniške ali druge reference in najmanj pet let strokovnih oz. delovnih izkušenj na kulturnem področju katere od strokovnih komisij ali pa so ustvarjalci s prepoznavnim umetniškim ustvarjalnim oz. poustvarjalnim opusom,
lahko zagotovijo svoje sodelovanje v času poteka razpisov in pozivov,
ne bodo osebno vključeni v programe/projekte, ki bodo kandidirali na razpisih in pozivih MOM, oziroma nimajo z njimi interesnih povezav (izjava kandidata). Ker je pri praktičnem delu strokovnih komisij možnost interesnih povezav nemogoče povsem izključiti, se v takih primerih konflikt interesov preprečuje z izločitvami članov strokovnih komisij pri ocenjevanju in odločanju.
Pri izbiri med prijavljenimi oziroma predlaganimi kandidati bodo pri zagotavljanju strokovne pokritosti posameznih kulturnih in umetniških področij imele prednost osebe:
z višjimi akademskimi nazivi in več strokovnimi referencami na področju (bibliografija in objave, nagrade, vodenje projektov, vodstvene izkušnje…) ali
z uspešnejšo umetniško kariero (javne objave, razstave, koncerti ipd. s pozitivnim odzivom)
z izkušnjami pri ocenjevanju kulturnih vsebin, članstvom v žirijah, pisanju recenzij, kritik ipd.
z nižjim rizikom interesnih povezav.
4. Prijava kandidature je lahko osebna, kar pomeni, da se lahko posameznik prijavi sam, ali pa kandidata predlaga organizacija ali posameznik.
V primeru, da kandidata predlaga organizacija ali posameznik, lahko ta predlaga samo enega kandidata na posameznem področju.
5. Kandidat ali predlagatelj kandidata naj ob prijavi priloži naslednjo dokumentacijo:
izpolnjen in podpisan prijavni obrazec 1 (vsebuje podatke o kandidatu in predlagatelju, kakor tudi utemeljitev kandidature oz. predloga);
izpolnjen in podpisan prijavni obrazec 2 (izjava kandidata o soglasju s kandidaturo za člana strokovne komisije MOM).
Obrazca sta v prilogi objave tega poziva na spletni strani www.maribor.si.
6. V izbirni postopek bodo uvrščene prijave oziroma predlogi, ki bodo pravočasno posredovani na izpolnjenih prijavnih obrazcih (obrazec 1 in obrazec 2).
Za pravočasne se štejejo prijave oziroma predlogi, ki bodo oddani do vključno 25.02.2019 na način, kot ga določa javno povabilo.
Predlog za kandidata naj bo poslan v zaprti ovojnici (kamor nalepite obrazec 3) na naslov Mestna občina Maribor, Ulica heroja Staneta 1, 2000 Maribor, ali oddan v sprejemni pisarni MOM v času uradnih ur, do vključno 25.02.2019 do 15. ure.
Pregled predlaganih prijav kandidatur, izločitev prijav, ki ne bi izpolnjevale pogojev, ter ureditev prijav po izpolnjevanju prednostnih kriterijev bo opravil Urad za kulturo in mladino Mestne občine Maribor. Posamezne kandidate z ustreznimi referencami lahko Urad za kulturo in mladino oziroma župan tudi neposredno povabi h kandidaturi. Člane strokovnih komisij bo izbral in imenoval župan.
Z izbranimi člani strokovnih komisij bodo sklenjene pogodbe o sodelovanju, za svoje delo pa bodo honorirani. Župan lahko tudi odloči o prenehanju mandata članov komisije.
Imena in priimki izbranih članov strokovnih komisij MOM na področju kulture bodo javno objavljeni na spletni strani MOM.
Informacije v zvezi z javnim povabilom lahko dobite v času uradnih ur na Uradu za kulturo in mladino Mestne občine Maribor, Slovenska ulica 40, 2000 Maribor (Nina Marovt, tel. 02 2201-416 ali po e-pošti: nina.marovt@maribor.si).
Aleksander Saša Arsenovič
Župan
Povezava do uradne spletne strani: http://www.maribor.si/povezava.aspx?pid=16514
PREDAVANJE: PLOŠČATA ZEMLJA V TEORIJI IN PRAKSI
Trg Leona Štuklja Trg Leona Štuklja Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaSo ljudje ki še vedno verjamejo, da je zemlja planet in na tem predavanju bomo vse teorije teh ljudi zavrgli - oziroma "sploščili" (get it?:D).
Predavatelji:
- Elon Musk
- Fran Levstik
- Nodi
Organizator si pridržuje pravico do zamenjave nastopajočega v kolikor pride do izredne situacije.
NETOPIR KAZIMIR
Lutkovno gledališče Maribor 2a Vojašniški trg Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaPremiera predstave za vabljene bo v četrtek, 31. januarja 2019.
Mali Netopir Kazimir staršema in drugim netopirjem nenehno postavlja vprašanja ter tako ves čas kazi mir. Glavno vprašanje, ki mu ne da miru, je, kdo ali kaj pravzaprav je: miš ali ptiča ali … Ker mu nihče ne zna odgovoriti, gre najprej povprašat miši. Miši se ne morejo zediniti; bega jih, ker ima Kazimir krila … Miši pa kril nikoli niso imele. Zato ga pošljejo k ptičem, naj jih povpraša, kako je z njim. In sova mu zabrusi, da je le navadna miš, ki leti. Ker ne dobi odgovora niti pri miših niti pri ptičih, se Kazimir razočaran in utrujen od poti odpravi nazaj domov. Na poti gre mimo pokopališča. Tam zagleda kip angela … Vpraša vrabca, kaj oziroma kdo so tisti mali ljudje s perutmi oziroma prhutmi. Angeli, človeški angeli so to, mu odgovori vrabec. In tako Kazimir pride do spoznanja: netopirji so mišji angeli! (Nina Šorak)
Svetlana Makarovič
Netopir Kazimir
Režiser Matjaž Latin
Avtor likovne podobe Rok Predin
Igralci Metka Jurc, Maksimilijan Dajčman, Marko Ujc in Gregor Prah k.g.
Avtorica dramatizacije in lektorica Metka Damjan
Dramaturginja Nina Šorak
Avtor glasbe Gregor Stermecki
Vokalna mentorica in korepetitorka Maja Pihler Stermecki - Bilbi
Oblikovalec Svetlobe Miljenko Knezoci
Oblikovalec zvoka Timotej Vidovič
Scenski tehnolog Lucijan Jošt
Lutkovni tehnolog Primož Mihevc
Izdelovalci lutk in rekvizitov Primož Mihevc, Mojca Bernjak, Ajda Sitar, Miha Turk in Uroš Kumer
Izdelovalka kostumov Mojca Bernjak
Izdelovalci scenskih elementov Lucijan Jošt, Branko Caserman in Igor Vidovič
Scensko-odrska mojstrica Svetlana Maloić
Glasbeniki Luka Herman Geiser (kontrabas), Jože Zadravec (bobni in tolkala), Marko Zaletelj (kitara),
Gregor Stermecki (kitara), Simon Spreitzer (glasbena produkcija)
ZLATA LISICA – KONCERT
Trg Leona Štuklja Trg Leona Štuklja Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaKdo že 35 let ustvarja svojo rockersko pravljico, v čigavi družbi smo vsi čisto pravi rockerji, kdo vsa ta leta vabi na najboljši žur, kdo nam na vsakem koncertu da krila, nas spremeni v metulja, da z njimi zvesto letimo ves ta čas? Odgovor leži kot na dlani – eni in edini – ŠANK ROCK.
LEPOTA NAMIBIJE
Vetrinjski dvor 30 Vetrinjska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000Predavanje: V FOTOAPARAT IN POPOTNIŠKI DNEVNIK UJETA LEPOTA NAMIBIJE,
Predava: VILI PODGORŠEK,
Četrtek, 31. 1. 2019, ob 19:00, Vetrinjski dvor - večnamenska dvorana (Vetrinjska ulica 30, Maribor).
----------------
Prostranstva dežele, kjer na samotnih poteh pretežno puščavskega sveta tudi po več ur nikogar ne vidiš, so svojevrstna izkušnja še za tako izkušenega popotnika. Že nezemeljsko lepe pokrajine, ki se širom dežele izmenjujejo, poskrbijo, da je fotoaparat več v roki, kot v foto torbici. Ob posamezni mlaki, kjer se v sušnem obdobju skozi noč zvrsti skoraj polovica živalskih vrst Afrike, katere lahko drugod opazujemo predvsem v živalskem vrtu, zlahka odtehta neprespano noč. Naravnemu razkošju se pridružujejo še največji kovinski meteorit v naravi, največje kopuče kremenovih kristalov na svetu, redke velbičevke, ter še mnogi presežniki, ki nikogar ne pustijo ravnodušnega. Čeprav je dežela uradno kot zadnja v Afriki dosegla samostojnost, pa je po urejenosti lahko vzgled ostalim državam celine.
Ob koncu potovanja sem, ko še vtisi in posnetki niso bili urejeni, že sklenil, da se v Namibijo zagotovo še vrnem.
---------------------
PRISPEVEK ZA DELOVANJE DRUŠTVA: za člane, študente in dijake od 1 €, za ostale od 2 €. Za študente in dijake s plačano članarino je vstop prost.
COPY OF LEPOTA NAMIBIJE
Vetrinjski dvor 30 Vetrinjska ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000Predavanje: V FOTOAPARAT IN POPOTNIŠKI DNEVNIK UJETA LEPOTA NAMIBIJE,
Predava: VILI PODGORŠEK,
Četrtek, 31. 1. 2019, ob 19:00, Vetrinjski dvor - večnamenska dvorana (Vetrinjska ulica 30, Maribor).
----------------
Prostranstva dežele, kjer na samotnih poteh pretežno puščavskega sveta tudi po več ur nikogar ne vidiš, so svojevrstna izkušnja še za tako izkušenega popotnika. Že nezemeljsko lepe pokrajine, ki se širom dežele izmenjujejo, poskrbijo, da je fotoaparat več v roki, kot v foto torbici. Ob posamezni mlaki, kjer se v sušnem obdobju skozi noč zvrsti skoraj polovica živalskih vrst Afrike, katere lahko drugod opazujemo predvsem v živalskem vrtu, zlahka odtehta neprespano noč. Naravnemu razkošju se pridružujejo še največji kovinski meteorit v naravi, največje kopuče kremenovih kristalov na svetu, redke velbičevke, ter še mnogi presežniki, ki nikogar ne pustijo ravnodušnega. Čeprav je dežela uradno kot zadnja v Afriki dosegla samostojnost, pa je po urejenosti lahko vzgled ostalim državam celine.
Ob koncu potovanja sem, ko še vtisi in posnetki niso bili urejeni, že sklenil, da se v Namibijo zagotovo še vrnem.
---------------------
PRISPEVEK ZA DELOVANJE DRUŠTVA: za člane, študente in dijake od 1 €, za ostale od 2 €. Za študente in dijake s plačano članarino je vstop prost.
OPEN STAGE
JAZZ KLUB Satchmo 6 Strossmayerjeva ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaKer si želite še več druženja, vam bomo to seveda ugodili ;)
Open stage je namenjen naključnim obiskovalcem…
Prinesite vaše ljubice, prijateljice in še kaj.
Mi bomo poskrbeli za set bobnov, 2x feršterker in ozvočenje.
Se vidimo na Odru!
Start ob 21:00
P.s. za nastopajoče se bo našla tudi kakšna kavica, čaj ali ohlajeno pivce ;)
Namen Open Stage-a je omogočiti mariborskim in drugim glasbenikom druženje, ustvariti pogoje kjer lahko izmenjujejo znanje ter jim predvsem dati možnost, da lahko igrajo en z drugim, s čimer si pridobijo izkušnje, ki so ključ do uspeha na glasbenikovi poti.
VČASIH ZASEBNO: IZ OSEBNE ZAPUŠČINE JANKA GLAZERJA
Univerzitetna knjižnica Maribor 10 Gospejna ulica Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 SloveniaV počastitev kulturnega praznika bo v Univerzitetni knjižnici Maribor v torek, 5. februarja 2019, ob 17. uri odprta Glazerjeva knjižnica.
Ob tem bosta odprti tudi razstavi Včasih zasebno: iz osebne zapuščine Janka Glazerja v Knjižnem razstavišču in Bogdan Borčič: grafike iz zbirke Galerije Božidar Jakac v Likovnem razstavišču.
Slavnostni govornik bo pesnik, literarni ustvarjalec in knjižničar Borut Gombač, v kulturnem programu pa bosta nastopila kantavtor Peter Andrej in kitarist Bor Zazula, prapravnuk Janka Glazerja.
Na ogled do 20. aprila.