- Ta dogodek je minil.
Kriplov zagovor
29. februarja 19:00
»Komedija«
Cena vstopnice: 12.00 EUR
Predstava Kriplov zagovor je nadaljevanje sodelovanja igralca in invalida Simona Šerbinka ter režiserja Matjaža Latina, ki sta v preteklosti že ustvarila uspešno monodramo Krhkost. Slednja je nastala po eseju znanega francoskega filmskega ustvarjalca Jeana-Clauda Carrièra, medtem ko Kriplov zagovor na izviren način prikazuje igralčevo avtobiografsko zgodbo o rehabilitaciji in vključevanju invalidov v družbo.
Predstava tematizira različne vrste invalidnosti; tako telesne kot duševne diagnoze. Igralec svojo osebno zgodbo predstavlja na (navidezno) sproščen način ter z veliko mero družbene kritike in samoironije. Hkrati predstava odpira in podira različne tabuje, povezane z invalidnostjo, ter posega v boleče osebne in socialne teme.
Kriplov zagovor je monodrama, podnaslovljena kot »komedija«. Vključuje elemente različnih žanrov, od angažirane stand up komedije do dokumentarnega realizma. Ključnega pomena je vsekakor razgaljenje – iskreno in intimno podajanje osebne zgodbe igralca, ki mu je invalidnost usodno zaznamovala življenje in ga stigmatizirala. Vendar je igralec Šerbinek kljub izgubi obeh nog ponovno našel smisel, dokončal dve fakulteti in si ustvaril družino. Predstava tako ponudi veliko več kot golo podajanje biografskih podatkov – ustvarjalec skuša na odru doživeti preporod in poračunati s preteklostjo.
»Potem pa sem si rekel: »Ej, stari, povej končno v predstavi, kdo si. Kdaj si postal takšen?« Takšen sem postal takrat, ko sem ostal brez nog.«
Invalid, povzeto po SSKJ:
»ETIMOLOGIJA besede invalid: prevzeto prek nem. Invalid iz frc. invalide, prvotno ‛nemočen’, to pa iz lat. invalidus iz lat. in.. ‛ne..’ + validus ‛krepak, čvrst’.«
Kripelj, po domače kripl, povzeto po SSKJ:
»Nižje pog. invalid, pohabljenec: dobil je strel v koleno in ostal kripelj / kot psovka, ti kripeljni mi delajo spet težave.«
Iz kritike v Večeru:
»Žanrske oznake niso najbolj bistvena stvar, so pa lahko zelo uporabne. Kriplov zagovor bi lahko kljub strukturiranosti in nekaterim metagledališkim intervencijam označili za stand up. Prvič, zato ker bi bila to še večja vaba za publiko kot “komedija”; drugič zato, ker sta »stand up« in invalidski voziček kontradiktorna pojma, navsezadnje pa zato, ker to pač po večini elementov je stand up. Pri Kriplovem zagovoru se smejimo približno toliko kot pri večini stand upov – včasih iz srca, včasih iz zadrege –, ampak v primerjavi z večino ima veliko prednost: gre za monotematski stand up in gre za stand up z dobro motivacijo in nameni. Ko si boste torej naslednjič zaželeli videti stand up, naj bo to Kriplov zagovor.«
Petra Vidali, Večer, 21. januar 2023