MATEJ SITAR – MAJHNA MEDITACIJA O ČASU IN PROSTORU TER BREZNO

UGM Studio Trg Leona Štuklja 2 Maribor, Upravna enota Maribor, 2000 Slovenia

View fullsize
http://www.ugm.si/razstave/matej-sitar-majhna-meditacija-o-casu-in-prostoru-ter-brezno-3002/
Matej Sitar / Majhna meditacija o času in prostoru ter Brezno
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
31. avgust - 29. september 2018
kustosinja: Andreja Borin, višja kustosinja UGM

otvoritev: petek, 31. avgust 2018, 19.00
otvoritveno vodstvo: petek, 31. avgust 2018, 18.30

Matej Sitar se je v Mariboru samostojno predstavil leta 2008 v Fotogaleriji Stolp s serijo fotografij Tsurai, ki so nastale na potovanju po Japonski, ob koncu avgusta pa prihaja ponovno, tokrat v UGM Studio z dvema fotografskima serijama, nastalima v zadnjih treh letih. Prva, »Majhna meditacija o času in prostoru« razkriva umetnikovo intimno doživljanje sveta, druga, »Brezno«, se od intimnega pogleda usmerja v družbeno in splošno bivanjsko sfero in naslavlja aktualne teme kot so negotovost, tesnobnost, brezperspektivnost in izgubljenost globalnega sveta, v katerem živimo.

Majhna meditacija o času in prostoru se pred gledalcem odvija kot preplet različnih podob. Nekatere so trdno zasidrane v fizičnem svetu, z drugimi se fotograf odmika od fizičnega in približuje razmišljujočemu, kontemplativnemu ali sanjavemu doživljanju. Sitarjeve fotografske podobe nastajajo na različnih nivojih realnosti. Enkrat se na široko odpirajo narativnosti, drugič nagovarjajo neizrečeno/nakazano/sluteno in puščajo odprta vrata občutenju in gledalčevi interpretaciji. Zdi se, da je fotografov pristop vsaj toliko razumski kot intuitiven, zanimajo ga vmesni prostori, ki nastajajo v odmiku od realnega, ločnice med temi prostori in ustvarjanje povezav. Pripoved tako ponekod spremeni svoj tok, se odmakne, zasuče, spet približa in nato vrne nazaj na konkretno izhodišče. Če bi likovne podobe prevedli v literarni jezik, bi dobili realno zasnovano pripoved, ki mestoma prestopi realni okvir v prid fantastičnemu ali domišljijskemu, obenem pa se preko liričnega opisa narave ali kontemplacije o pomenu časa, minljivosti in naključnosti v mehkem loku vrača nazaj v realno, da bi opozorila na dragocene trenutke nekega bivanja.

Druga serija z naslovom Brezno se osredotoča izključno na en motiv. Gre za nočni motiv morskega pomola, ki mu je umetnik sledil skozi daljše obdobje. Ime Brezno nakazuje na simbolni pomen serije, ki jo fotograf sam interpretira kot odziv na aktualne politične teme in občutenje duha časa, v katerem živimo. Serija se začenja s fotografijo svetilke, nadaljuje s skupino ljudi na pomolu, ki strmijo v neko točko v daljavi in nadaljuje s fotografijo morja, strele, pa spet morja in ljudi… Pomol kot začasen in omejen prostor trenutnega bivanja, na katerem sobivajo neznanci, podobe ljudi, ki kažejo na točko v daljavi ali se sklanjajo nad vodo, kot bi v njej iskali odgovore, podobe osamljenega pomola v popolni temi ter fotografije strele in bližnji posnetki morja, vse to namiguje na aktualne slike beguncev, ki sledijo točkam v daljavi, se rešujejo na neznane terene, se pogovarjajo z neznanci na istem pomolu in strmijo v morje, od katerega je odvisno njihovo preživetje. Fotograf z različnimi prijemi potencira napetost pripovedi: prevladujoča temina nočnega motiva, šibka osvetljava, osamitev pomola, ponekod tudi zrnatost fotografij. Maloštevilni elementi pripovedi so tako posebej poudarjeni, vsako sprememba v kadriranju, vsaka gesta ali drža protagonistov v tem praznem, v temo potopljenem prostoru močneje odmeva. Z minimalnim variiranjem tako dosega različne učinke, ki segajo od umirjenosti do dramatičnosti. Širše vzeto lahko Brezno beremo tudi kot prispodobo našega lastnega bivanja v vsem njegovem razponu: iskanje prave smeri, približevanje obali, sobivanje z neznanci, preživljanje neviht in nepredvidljivega morja ter trenutki zaupljive bližine dveh zaljubljencev, s katerimi se serija izteče. Z ljubeznijo torej, ki osmišlja in (edina) kaže izhod iz brezna.

Matej Sitar je umetniški fotograf s široko paleto delovanja. Za različne revije in fotografe fotografira arhitekturne prostore, v omejeni nakladi izdaja foto-knjige pod lastno znamko The Angry Bat, na svojem blogu The Angry Bat's – nice photobookstedensko predstavlja foto-knjige najrazličnejših domačih in tujih avtorjev, ob tem pa tudi redno razstavlja. Trenutno živi in deluje v Mariboru. V svoji založbi je do sedaj izdal tri svoje foto-knjige: Morning sun (2015), America, my way (2012) in Tsuriai (2010), kot tudi Nocturno Andreja Lamuta, Requiem Gorana Bertoka in American Cowboy finske fotografinje Karoliine Paatos. Za knjigo America, my way je prejel nagrado EMZIN. Je prejemnik več štipendij in dobitnik prestižne nagrade Essl za mladega sodobnega umetnika (2009).

VABLJENI!