- Ta dogodek je minil.
IZUMITELJ NA ZEMLJI
23. oktobra, 2019 18:00 - 19:30
Predstava Izumitelj na zemlji obeležuje 120. obletnico rojstva Antona Podbevška, katerega poezijo povezujemo z začetkom zgodovinske avantgarde na Slovenskem. S sledenjem notranjim napetostim njegove poezije si prizadeva odrsko aktualizirati Podbevškov “kozmični anarhizem”, ki izraža silo neskončne ekspanzije roba mogočega. Če se ta sila v naslovni pesmi manifestira v želji po osvoboditvi potencialov, ki jih zatira nepravična ureditev človeške družbe, se po prestopu horizonta v kozmičnem prostoru zariše podobačloveka, ki je ujetnik samega vesoljstva. V čem bi bila lahko osvoboditev iz te ujetosti?
Poezija Antona Podbevška (1898–1981) je slovenskemu jeziku odprla nove prostore vizionarske govorice, do katere ni mogel nihče ostati indiferenten. Sodobniki, ki so bili nad njo in nad Podbevškovimi javnimi nastopi v Novem mestu in Ljubljani na začetku osupli, potem pa vse skupaj začeli pozabljati, kot bi šlo za travmo, so to poezijo pogosto dojemali kot eksces podob, ki učinkujejo kot bohotnost eksotičnega pragozda, v katerem se lahko izgubimo. Toda ob natančnem branju lahko kot eno njenih glavnih značilnosti odkrijemo izjemno preciznost in zgoščenost tudi v oblikovanju najmanjših pomenskih enot; pesnik je zmogel že s sopostavitvijo dveh besed pogosto vzpostaviti skrajno napetost in sprostiti maksimalno energijo. Podbevšek je bil v Sloveniji prvi, ki je s svojo poezijo napolnil gledališko dvorano. Razumel jo je kot poezijo, ki zase zahteva tudi gledališki oder. Predstava Izumitelj na Zemlji vrača to poezijo na oder. Podbevšek jo je na odru recitiral v svoji samoti, predstava Izumitelj na Zemlji pa hoče obuditi njegovo neponovljivo prezenco z novo odrsko govorico v zavesti, da poezija ni samo pesništvo, ampak je stanje duha.
*****
Sklop: tekmovalni program
Predstava bo na Tribuni na Velikem odru SNG Maribor, traja 1 uro 20 minut in nima odmora.
Produkcija: Anton Podbevšek Teater
Premiera: 29. november 2018, Anton Podbevšek Teater (Dvorana novomeške pomladi)
*****
Avtorica koncepta in režiserka Bara Kolenc
Dramaturg Miklavž Komelj
Avtor zvočna podoba Matevž Kolenc
Avtorja aranžmajev – adaptacija klavirskih skladb Marija Kogoja (Malenkosti) Matevž Kolenc in Sašo Vollmaier
Scenograf Marko Japelj
Koreografinja Bara Kolenc in izvajalci
Oblikovalec videa: Zack Sievers
Oblikovalki kostumov Špela Ema Veble in Nina Jagodic
Asistentka režije Ana Laura Richter
Lektor Jože Faganel
Oblikovalka kreativ: Eva Mlinar
Izvajalci in soustvarjalci
Andraž Jug, Leja Jurišić, Urban Kuntarič, Ana Pandur, Pavle Ravnohrib, Sašo Vollmaier
*****
O režiserki
Dr. Bara Kolenc je ustvarjalka na področju uprizoritvenih umetnosti in znanstvena raziskovalka na področju filozofije. Sprva je delovala kot koreografinja, sčasoma pa se je začela ukvarjati tudi z režijo in razvijati svoj gledališki jezik na presečišču telesa, besede in prostora. Je konceptualna umetnica, ki projekte zastavi kot večmedijske enote, v okviru katerih preizprašuje določene teme in njihovo umestitev v konkretno družbeno okolje. Doslej je ustvarila dvanajst celovečernih predstav, več dijaških predstav s Teatrom Pozitiv ter številne performanse, instalacije in videe. V letu 2018 je ustvarila predstavi Metamorfoze 4: Črne luknje v Slovenskem mladinskem gledališču in Izumitelj na zemlji v Anton Podbevšek Teatru. Največji uspeh je doživela predstava Metamorfoze 3: Retorika (v soavtorstvu z Atejem Tutto), ki je bila med drugim uvrščena v glavni program 53. festivala Theatertreffen v Berlinu. Za svoje delo je prejela številna priznanja in nagrade, nazadnje mednarodno pomembno nagrado Theatertreffen Stückemarkt Comission of Work 2016.
O producentu
Anton Podbevšek Teater (APT) je prva in najmlajša slovenska profesionalna gledališka institucija, ustanovljena in delujoča na področju Dolenjske in Bele krajine. Imenuje se po Antonu Podbevšku – prvemu slovenskemu avantgardistu in “frontmanu” umetniškega gibanja, iz katerega je zrasla prva slovenska umetniška avantgarda, imenovana “novomeška pomlad”. Ime institucije govori o aktivni ontološki usmeritvi institucije. Znotraj gledališkega polja je ta usmeritev pot in raziskava znotraj pokrajin sodobne umetnosti, usmerjena v performativne, scenske, gibalne in zvočne raziskave, povezane z refleksijo etike v polju kritike ideologije vsakdanjega življenja. Osnovno poslanstvo APTa je razvijanje tistih produktivnosti vizualne kulture, ki izhajajo iz gledališča kot oblike misli, antagonizmov, razcepov, alienacije, ki skozi raziskavo tvegajo in to tveganje uprizarjajo v različnih žanrskih kodih, raznovrstnih uprizoritvenih zvrsteh, ki jih siceršnja “institucionalnost” teatrskega aparata pušča zunaj, vključno z intermedijskimi diskurzi in praksami.
Žanrska usmeritev APTa v mreži štirih lastnih premiernih produkcij je realizacija post-dramskega, glasbenega, plesnega in otroškega gledališča. Ker gre za programe sodobnih uprizoritvenih praks, so mnogi projekti preplet vseh štirih prvin in intermedijskih kodov.
*****
Predstavi sledi pogovor z ustvarjalci v Medetaži SNG Maribor.